دوشنبه 16 آبان 1401 , 12:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 916
| |

دلایل عدم تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بررسی شد

دلایل عدم تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بررسی شد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به ابعاد مختلف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دلایل تحقق نیافتن این سند در یازده سال گذشته، گفت: کمیسیون ۲ گزارش مرتبط با وضعیت نیروی انسانی و رویکرد آموزش و پرورش نسبت به موضوع تربیت دانش آموزان و وضعیت دانشگاه فرهنگیان، در چارچوب سند تحول بنیادین برای قرائت در صحن تهیه می‌کند.

علی خضریان در توضیح نشست امروز صبح (دوشنبه ۱۶ آبان ماه) کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش در خصوص بررسی آخرین وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، در طول یازده سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشات مختلف و متعدد بر اجرای این سند تاکید فرمودند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ فرمودند «برنامه ریزی دقیق براساس بند به بند این سند باید انجام شود». بی توجهی به اجرای این سند موجب شد تا ایشان در سخنرانی‌های دیگر بفرمایند که «اگر ایراداتی در سند تحول بنیادین وجود دارد، آن را به روز کنید». رهبری بارها بر سنجش پیشرفت شاخص‌های این سند تاکید کردند اما متاسفانه توجهی به این مسئله نشده است.
خضریان ادامه داد: افق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۱۴۰۴ است و در برخی گزارش‌ها آمده است که تاکنون ۱۰ درصد این سند تحقق پیدا کرده که بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده، مشخص شد این گزارش دقیق نبوده و به نظر می‌رسد که هیچ کدام از بخش‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق نیافته است.
وی با تاکید بر تعیین شاخص‌های کمی برای سنجش و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها در آموزش و پرورش باید بررسی شود. متأسفانه نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه متوجه شدند که برای سند ۲۰۳۰ ردیف بودجه‌ای تعریف شده است. لذا ما متوجه شدیم که این سند را دولت‌های قبل اجرا می‌کردند اما برای سند تحول ردیف بودجه‌ای تعریف نشده و این نشان می‌دهد که اراده‌ای برای اجرای این سند وجود ندارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ۶ زیرنظام برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده اما برنامه عملیاتی این نظامات مشخص نیست. حداقل ۱۷ لایحه در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به مجلس ارسال می‌شد که تاکنون تنها یک لایحه مرتبط با نظام پرداخت معلمان تهیه و ارسال شده که مسأله اصلی این لایحه هم تحول نبود.
خضریان با اشاره به مسائل مختلف وزارت آموزش و پرورش، گفت: دستگاه‌های دیگر هم باید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کنار این وزارتخانه قرار گیرند، لذا ما آماده‌ایم تا این دستگاه‌ها را احضار و آنها را نسبت به تکلیفی که دارند، آگاه و در نهایت برخط کنیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: نمایندگان حاضر در این جلسه نیز به آثار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله تربیت دانش آموزان در تراز جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند، همچنین اضافه شدن طرح‌های آموزشی عقیدتی دارای مبنای درست به نظام و ساختار آموزشی دانشگاه فرهنگیان را از ملزومات اجرای این سند دانستند. نمایندگان تاکید کردند که متولی در آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین مشخص شود. برنامه هفتم توسعه را هم یکی از ابزارهای مناسب تحقق این سند برشمردند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و مقرر شد قرارگاهی برای اجرای این سند در وزارتخانه فعال شود و براساس اولویت‌های مشخص شده، اجرای سند پیگیری شود. همچنین آقای دکتر نوری بر پیگیری موضوعات مرتبط با این سند از سازمان برنامه و بودجه تاکید و یکی از موانع جدی در اجرای سند را عدم تخصیص به موقع منابع دانست که قرار بر پیگیری موضوع در کمیسیون شد.
وی در ادامه یادآور شد: معاونان و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز با ارایه گزارش‌هایی اذعان داشتند که مشکلاتی در طراحی، اجرا و نظارت مرتبط با حکمرانی در اجرایی سازی سند وجود دارد که بخشی از این اشکالات به عدم بودجه‌ریزی، گسست فعالیت‌ها و برنامه‌ها، نیروهای تحمیل شده به آموزش و پرورش، سیاست زدگی آموزش و پروش و فقدان فهم مشترک از اجرای سند باز می‌گردد.
خضریان گفت: در نهایت قرار شد با اشاره به اظهارات وزیر و مسئولان آموزش و پرورش ۲ گزارش مجزا از اجرای سند تحول بنیادین در کمیسیون اصل نود مجلس تهیه شود. یک گزارش از وضعیت نیروی انسانی و رویکرد آموزش و پرورش نسبت به موضوع تربیت دانش آموزان با توجه به سند تحول خواهیم داشت و گزارش دیگری در خصوص وضعیت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمان و مشکلاتی که در این زمینه مانع اجرای سند تحول بنیادین شده را طبق گزارش مسئولان ذی ربط و بررسی‌های کمیسیون تهیه خواهیم کرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد