دوشنبه 22 مرداد 1397 , 13:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 162
| |

چالش جدی ترامپ

چالش جدی ترامپ

واقعیت اینکه واکنش عراقی‌ها در مقابل رئیس دولت‌شان و اعلام همبستگی با ایران حتما نشأت‌گرفته از آموزه‌های امام‌خمینی(ره) و گفتمان انقلاب اسلامی در میان ملت‌هاست که توانسته خارج از ادبیات رایج در علم روابط بین‌الملل و دسته‌بندی‌ها و مرزبندی‌های سیاسی کشورها و...

اظهارات حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق مبنی‌بر اینکه دولت عراق ملتزم به اجرای تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران خواهد بود، بیش از آنکه در داخل ایران با واکنشی مواجه شود، در فضای سیاسی و اجتماعی عراق با واکنش‌هایی بیشتر از آنچه تصور می‌شد، همراه شد به‌طوری که در توئیتر با ترند کردن «العبادی لایمثلنا» نسبت به موضع نخست‌وزیر عراق که مدعی دفاع از منافع مردم خود شده بود، این‌گونه اعلام انزجار کردند؛ البته این واکنش‌ها به فضای اجتماعی محدود نشد، بلکه برخی جریانات سیاسی این کشور همچون سپاه بدر، حزب‌ا... عراق، جنبش نجباء، جریان حکمت ملی و جریان صدر نیز در اعلام مواضع جداگانه‌ای بر ایستادگی در کنار ملت ایران تاکید کردند و اعلام داشتند به ایران برای مقابله با چالش‌های بین‌المللی یاری خواهند رساند. برخی از این جریانات سیاسی حتی در مواضعی محکم‌تر همچون جریان صدر، دفاع مسلحانه از ایران را در صورت حملات قدرت‌های خارجی بر خود واجب دانستند و حتی با ادبیات تندتری نخست‌وزیر عراق را بابت چنین موضعی مورد سرزنش قرار دادند.

جدا از بحث درخصوص موضع حیدرالعبادی پیرامون اعلام التزام دولت عراق به تحریم‌های جدید ایران در حالی که هنوز حتی متحدان عرب آمریکا پیرامون این تحریم‌ها موضعی اتخاذ نکرده‌اند، مساله مهم‌تر و به اعتقاد نگارنده چالش جدی ترامپ در مقابل ایران، نه فشار بر دولت‌ها در جهت التزام به تحریم‌ها بلکه در اقناع اجتماعی ملت‌ها، خصوصا ملت‌های منطقه در پذیرش این سیاست‌هاست.

به‌طوری که در عراق مشاهده شد، حتی در صورت اعلام التزام دولتمردان به تحریم‌ها و در حالی که عبادی در همان موضع‌گیری اعلام کرد: «ما تحریم‌ها را یک خطای راهبردی و غیرصحیح می‌دانیم.» با واکنش شدید بدنه اجتماعی و به تبع آن سیاسی مواجه می‌شود که خود ممکن است زمینه تغییرات دولت را درصورت اصرار بر این مواضع از سوی جریانات سیاسی فراهم کند.

واقعیت اینکه واکنش عراقی‌ها در مقابل رئیس دولت‌شان و اعلام همبستگی با ایران حتما نشأت‌گرفته از آموزه‌های امام‌خمینی(ره) و گفتمان انقلاب اسلامی در میان ملت‌هاست که توانسته خارج از ادبیات رایج در علم روابط بین‌الملل و دسته‌بندی‌ها و مرزبندی‌های سیاسی کشورها و دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی، سطح سومی از آزادی را به هر آن کسی که مدعای آزادی‌خواهی دارد، بیاموزد به‌طوری که آزادی در سیره امام راحل پس از آزادی در سطح فردی و در سطح بالاتر از آن ملی که تحت‌عنوان استقلال ملت از آن یاد می‌شود، دارای سطح سومی است که براساس آن همان‌قدر که آزادی فردی و ملی دارای اهمیت است، آزادی فرد یا ملیت غیر نیز دارای حساسیت خواهد بود. بر همین اساس است که شاهدیم جمهوری اسلامی نسبت به رژیم آپارتاید آفریقای‌جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که هژمونی جهانی در آن زمان، پذیرش رفتارهای نژادپرستانه بود، اقدام به قطع رابطه سیاسی در حمایت از مردم سیاه‌پوست این کشور تا نقض آپارتاید می‌کند یا در اسفندماه سال 57 و حدود یک‌ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی تجاوز شوروی به خاک افغانستان، به‌دلیل اینکه آن را نقض آزادی یک ملت غیر می‌دانست و در حالی که از یک‌سو کشور با عوامل باقی‌مانده رژیم پهلوی و جدایی‌طلبان درگیری داشت و از سوی دیگر در چالش با آمریکا بود، به‌شدت محکوم کرد.

همچنین موضعی که جمهوری اسلامی پیرامون فلسطین اتخاذ کرد به‌دلیل اهمیت حق آزادی یک ملت برای داشتن سرزمینی که از آنها سلب شده است و تا امروز نیز جمهوری اسلامی از این مردم دفاع می‌کند، مصادیقی درباره سطح سوم آزادی‌خواهی در سیره امام‌خمینی(ره) است که امروز در بخش گسترده‌ای از ملت‌ها بروز و ظهور عینی یافته و اعلام‌نظر مردم عراق تنها بخشی از واقعیتی است که در محاسبات سیاسی ترامپ در اعمال فشار علیه ایران پیش‌بینی نشده است. همان‌طور که حضور نیروهای داوطلب ایرانی، افغانستانی و پاکستانی در مقابله با داعش در سوریه و عراق در محاسبات‌شان گنجانده نشده بود و باعث شکست اهداف‌شان شد.

ضمن آنکه یکی از دوستانی که اخیرا به کشور آمریکا سفر کرده بود، درخصوص حامیان جمهوری اسلامی در خاک آمریکا حرف‌های مهمی را مطرح نمود و وقتی چندی‌پیش سردار سلیمانی در سخنانی بیان کرد: «آقای ترامپ بدان در آنجایی که فکر نمی‌کنی ما در نزدیک شما هستیم.» ناخودآگاه یاد سخنان آن دوست آمریکادیده و ملاقات‌هایش با حامیان عملیاتی جمهوری اسلامی و چالش جدی ترامپ در مواجهه با ایران افتادم.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد