یکشنبه 29 خرداد 1401 , 18:140 نظر
0+
0-
کد خبر: 793
| |

تعیین ماهیت دانشگاه آزاد توسط مجلس مغایر قانون اساسی نیست

تعیین ماهیت دانشگاه آزاد توسط مجلس مغایر قانون اساسی نیست

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: ورود مجلس شورای اسلامی و تعیین ماهیت دانشگاه آزاد به جهت عموم اصل هفتادو یکم قانون اساسی مغایر قانون اساسی به نظر نمی‌رسد.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات امروز مجلس در خصوص اضافه شدن رسیدگی به تخلفات دانشگاه آزاد در دیوان عدالت اداری تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با ماهیت غیر خصوصی غیردولتی دارای قدرت عمومی است که ماهیتی همانند یک نهاد عمومی غیردولتی دارد.

وی افزود: نهاد عمومی غیردولتی از نظر قانون چهار ویژگی انجام وظایف و خدمات عمومی، استقلال حقوقی، تأمین بیش از ۵۰ درصد بودجه سالیانه توسط منابع غیردولتی و ایجاد به موجب قانون توسط مجلس شورای اسلامی را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بنابراین با عنایت به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای شرایط مذکور است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در حکم قانون است، بنابراین در زمره نهاد عمومی غیردولتی به نوعی محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه مطابق اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، مصوب ۱۳۸۹/۱/۲۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی ماهیت دانشگاه «غیرخصوصی غیردولتی» معین شده، ممکن است این ایراد مطرح شود که تعیین ماهیت به عنوان «مؤسسه عمومی غیردولتی» به جهت مغایرت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایر اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی است.

خضریان تأکید کرد: اما با توجه به رویه شورای نگهبان و با عنایت به اینکه مطابق بند «۲۴» مصوبه جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۱۳۷۶ صرفاً «تصویب ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز علمی، فرهنگی، تحقیقاتی، فرهنگستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تصویب اساسنامه هر یک» در صلاحیت شورای مذکور بوده و فاقد صلاحیت تغییر ماهیت نهادهای مزبور است، لذا ورود مجلس و تعیین ماهیت دانشگاه آزاد به جهت عموم اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مغایر قانون اساسی به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه گفت: ممکن است این ایراد مطرح شود که با توجه به اینکه به موجب نامه مقام معظم رهبری مورخ ۱۳۸۹/۷/۱۸ ماهیت دانشگاه «غیرخصوصی غیردولتی» مقرر شده است و متعاقباً این مصوبه مغایر شرع خواهد بود، اما به نظر می‌رسد با عنایت به اینکه مرقومه مورخ ۱۳۸۹/۷/۱۸ در مقام تعیین و تأسیس ماهیتی جدید در نظام حقوقی تحت عنوان «مؤسسه غیرخصوصی غیردولتی» نبوده و این امر را به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده است که مطابق ماهیت و ساختارهای شناخته شده حقوقی نسبت به تعیین ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی اقدام نماید و عنوان متناظر آن در نظام حقوقی ایران «مؤسسه عمومی غیردولتی» و کاملا منطبق بر آن است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: مع‌الوصف با توجه به اصل لزوم نظارت بر قدرت عمومی و بهره‌مندی مؤسسات عمومی غیردولتی و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی از قدرت عمومی، این نهاد باید مورد نظارت قضایی در دیوان عدالت اداری قرار گیرند، در حال حاضر دعاوی علیه دانشگاه آزاد اسلامی در محاکم عمومی رسیدگی می‌شود که به هیچ‌وجه محاکم عمومی صلاحیت رسیدگی به دعوای اداری را ندارند، زیرا دادرس اداری، دیوان عدالت اداری است.

این عضو کمیسیون اصل نودم مجلس در پایان خاطر نشان کرد: این مسئله همواره مورد مطالبه کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد بوده که الحمدلله با رأی نمایندگان انقلابی بالاخره دیوان عدالت اداری مرجمع تظلم‌خواهی کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد، از نمایندگان انقلابی بابت این اقدام عدالتخواهانه تشکر می‌کنم.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد