سه شنبه 24 خرداد 1401 , 11:590 نظر
0+
0-
کد خبر: 784
| |

آیین نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی هرچه سریعتر تصویب شود

آیین نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی هرچه سریعتر تصویب شود

علی خضریان با ارسال نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان سنجش خواستار بررسی و تصویب هرچه سریعتر آیین‌نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو شد.

علی خضریان با ارسال نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان سنجش خواستار بررسی و تصویب هرچه سریعتر آیین‌نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو شد.

در متن این نامه آمده است: 

جناب آقای دکتر زلفی گل
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس شورای سنجش و پذیرش دانشجو
جناب آقای دکتر عین‌اللهی 
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر پورعباس 
رئیس محترم سازمان سنجش و آموزش کشور و دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو


سلام‌علیکم

بر اساس آمارها و شواهد میدانی، نظام سلامت کشور دچار کمبود شدید پزشک است و با توجه به سالمندی جمعیت در 20 سال آینده، در صورت عدم تغییر روند پذیرش دانشجو، با بحران دسترسی به پزشک روبرو خواهد شد.

در پاسخ به این نیاز کشور، ماده‌واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» که در جلسه ۸۵۱ و ۸۵۲ مورخ ۲۳ آذر و ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. 

بر اساس ماده‌واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» مصوب جلسه شماره 852 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 22 دی 1400، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته‌ پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هرسال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش دهد.

همچنین بر اساس تبصره شماره 1 این ماده‌واحده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است آیین‌نامه اجرایی این ماده‌واحده از جمله میزان و نحوه تعهدات پذیرفته‌شدگان را حداکثر طی یک ماه تدوین و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، برای اجرا ابلاغ نماید.

بر اساس استعلام اخذ شده از دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با گذشت بیش از 3 ماه از موعد قانونی تصویب این ماده‌واحده، آیین‌نامه مذکور به تصویب نرسیده است. از طرفی متن پیشنهادی وزارت بهداشت دارای ایرادات بسیار جدی از جمله موارد زیر است.

مسئولین کنونی وزارت بهداشت، در جلسات کارشناسی دلیل عدم تخصیص ظرفیت پذیرش مناطق محروم در سال‌‌های گذشته را ایرادات موجود در قانون برقراری عدالت آموزشی می‌دانند ولی در عمل دقیقاً همان موارد را در آیین‌نامه جدید ارائه کرده‌اند.

مواردی همچون تعهد خدمت طولانی‌مدت ۲۱ساله و ممنوعیت ادامه تحصیل در مقطع تخصص تا 10 سال با وجود کمبود شدید پزشک متخصص در مناطق محروم از جمله مهم‌ترین ایرادات موجود در آیین‌نامه پیشنهادی وزارت بهداشت است.

از طرفی فرصت اعمال این افزایش ظرفیت به‌سرعت در حال ازدست‌رفتن است و تا برگزاری آزمون سراسری کمتر از یک ماه فرصت باقی است. 

با توجه به موارد فوق لازم است تا هرچه سریع‌تر بررسی و تصویب آیین‌نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو صورت گیرد. همچنین موارد زیر جهت اصلاح آیین‌نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی پیشنهاد می‌گردد. 

1. کاهش مدت‌زمان تعهد خدمت در مناطق محروم

2. تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر به دلیل کمبود شدید پزشک متخصص در مناطق محروم 

3. تعیین دقیق مرجع اعمال افزایش ظرفیت در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جهت جلوگیری از کم‌کاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در اعمال افزایش ظرفیت

4. اعطای اختیار به سازمان سنجش و آموزش کشور جهت اعمال سالانه افزایش ظرفیت در صورت اهمال وزارت بهداشت در این خصوص

 

علی خضریان

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی

و عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد