سه شنبه 07 دي 1400 , 11:350 نظر
0+
0-
کد خبر: 632
| |

تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوره زنگنه کلید خورد

تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوره زنگنه کلید خورد

نمایندگان مردم در مجلس با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت دوازدهم موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 7 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت با 162 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براین اساس این تحقیق و تفحص از دوره وزارت زنگنه بر این وزارتخانه انجام خواهد شد.

خضریان: هدف زنگنه از ادامه وابستگی به خام‌فروشی، تأثیر تحریم‌ها بر کشور و در نتیجه ناگزیر بودن به بستن با آمریکا و غرب بود

علی خضریان به عنوان نماینده تحقیق و تفحص کنندگان از عملکرد وزارت نفت با بیان اینکه چیزی که کشور را حفظ کرده سرمایه مردمی است که در چهل و اندی سال گذشته صورت گرفته و بار مسئولیت ما را افزایش می‌دهد، گفت: در کمیسیون انرژی بررسی‌ها با حضور معاونین وقت وزارت نفت صورت گرفت و موضوع اصلی اهمیت هیدروکربوری در پهنه منطقه‌ای و سیاست‌های غلط طی 8 سال گذشته بود.

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که سیاست‌گذاری دقیق و صحیحی وزارت نفت به عنوان نهاد پشتیبان اقتصادی، لازمه اداره کشور است، اظهار داشت: واگذاری بلاوجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی طبق تکالیف قانونی مجلس برای دولت باید انجام می‌شد که صورت نگرفت.

 

وی ادامه داد: این در حالی بود که ما نیازمند این بودیم که استخراج از میادین مشترک با کشورهای اطراف در اولویت قرار گیرد اما سیاست‌گذاری‌های غلط زنگنه در وزارت نفت دولت قبل مانع این اقدام شد.

 

خضریان در ادامه به موضوع سهمیه‌بندی سوخت به عنوان یکی از دستاوردهای کشور در دولت نهم و دهم اشاره کرد و یادآور شد: در این موضوع مقدار مصرفی برای مردم تعیین شد که مانع برخی اتفاقات مانند قاچاق سوخت می‌شد اما در دولت قبل که رویای بستن با غرب را داشتند بدون توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کارت سوخت را از چرخه خارج کردند که نتیجه آن باعث شد زمانی راهی به جز بازگرداندن همان سهمیه‌ها بدون توضیح به افکار عمومی نداشته باشند که رئیس جمهور نیز مسئولیت آن را نپذیرفت.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در این شرایط رهبر معظم انقلاب بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردند تا فتنه خاموش شود و نیروهای انقلابی نیز با اقدام خود مانع آشوب شدند.

 

وی در ادامه با انتقاد از پافشاری بر شیوه‌نامه دستوری O&M و عدم التزام شرایط آن و فلج شدن تولید که مبنایی نداشت از دیگر اقداماتی بود که در دولت قبل صورت گرفت.

 

خضریان اضافه کرد: موضوع دیگر بکارگیری و استخدام‌ها بی‌مبنا در وزارت وقت بود که بر این اساس اتفاقاتی افتاد که تغییر آن در دولت‌های بعد نیز ناممکن است، همچنین حذف غیرکارشناسانه چند هزار سمت در این وزارتخانه و نبود نیروهای کارشناس در حوزه گاز از دیگر اتفاقات نامطلوب در این وزارتخانه بود.

 

وی ادامه داد: در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی دیده نشد و به این موضوع وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد لذا در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها نبودیم و برای یک اقدام کوچک نیز سال‌ها معطلی صورت می‌گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با انتقاد از انعقاد قراردادهای نفتی سریع در وزارت نفت دولت سابق عنوان کرد: مشخص نیست این قراردادها با چه کسانی و در چه شرایطی بسته شده که می‌خواهیم در این تحقیق و تفحص به آن پاسخ دهیم. همچنین فرسودگی تجهیزات نفتی و گازی علت توقف بسیاری از پروژه‌های مربوط به مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره بوده است که باید علت آن را جویا شد که از نمایندگان مجلس در این مناطق می‌خواهیم کمک کنند به خصوص در استان خوزستان بسیاری از پروژه‌ها تعطیل شده است.

 

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون را درخصوص تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت که به امضای 39 نفر از اعضا رسیده است، در صحن علنی تشریح کرد و گفت: بازگشت به نامه شماره 1432334 تاریخ 1400/4/12 در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم (مذکور در ذیل گزارش) برای «تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت» به استحضار می‌رساند در اجرای ماده (212) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، موضوع درجلسه رسمی تاریخ 1400/5/4 ‌این کمیسیون که با حضور 17 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون و نماینده منتخب متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح شد و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.

 

وی محورهای تحقیق و تفحص را بدین شرح قرائت کرد:

 

1-علت اهمال، قصور و ترک فعل در عدم توسعه برخی میادین مشترک با عدم النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری ( چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟

 

2-دلایل عدم توفیق در دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و عقد قراردادهای نفتی و گازی در عرصه بین الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟

 

3-علت شتابزدگی در واگذاری بلا وجه بسته های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکلیف قوانین بالا دستی چیست؟

 

4-اجرای طرح های پتروشیمی فاقد زنجیره لازم و تخصیص خوراک به طرح های غیراولویت دار در مناطق فاقد سند توسعه و آمایش سرزمین با چه توجیهی انجام می پذیرد؟

 

5-علت حذف سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور چه بوده است؟

 

6-علت پافشاری بر شیوه نامه دستوری O&M و عدم التزام به شرایط آن و فلج سازی تولید بر چه مبنایی صورت می گیرد؟

 

7-دستاوردهای طرح های پژوهشی با هزینه های گزاف چه بوده و تشکیل شتابزده پارک های نوآوری و شکوفایی و تعجیل در واگذاریها بروش BOO با چه هدفی دنبال می شود؟

 

8-دلایل اهمال و عدم اهتمام در صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه بین الملل و منطقه چیست؟

 

9-علت تغییرات ساختاری در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمی چه توجیهی دارد؟

 

10- به کارگیری و استخدام نیرو در وزارتخانه بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

 

11- علت حذف شتابزده و غیر کارشناسی و بدون مطالعه چندین هزار سمت در وزارت نفت با توجه به آینده روشن صنعت نفت و گاز در تولید صیانتی حداکثری و نیاز مبرم به وجود نیروهای متخصص و تکنسین چه بوده است؟

 

12- علی رغم گذشت ۸ سال از وزارت جناب زنگنه و در راستای کاهش خام فروشی چرا هیچگونه ظرفیت پالایشی جدید احداث نشده است؟

 

13- با توجه به سپری شدن روزهای پایانی عمر دولت تدبیر و امید علت انعقاد شتابزده قراردادهای نفتی و گازی چیست؟

 

14- با توجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی و گازی علت متوقف شدن پروژه های مربوطه در مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره چه بوده است؟

 

15- بررسی نحوه و چگونگی عملکرد در صندوق بازنشستگی صنعت نفت

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد