دوشنبه 24 آبان 1400 , 15:250 نظر
0+
0-
کد خبر: 573
| |

امکان صدور چک تضمینی در سامانه صیاد فراهم می‌شود

امکان صدور چک تضمینی در سامانه صیاد فراهم می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به نشست اعضای این کمیسیون با مدیرعامل جدید بانک مرکزی در خصوص مشکلات اجرای قانون چک، گفت: مقرر شد امکان ثبت و تأیید اطلاعات چک در سامانه صیاد از طریق پیامک و دستگاه‌های خودپرداز تا پایان دی‌ماه برقرار شود.

علی خضریان، در توضیح نشست صبح امروز (دوشنبه، ۲۴ آبان ماه) کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی که با حضور مدیرعامل جدید بانک مرکزی صورت گرفت، گفت: این جلسه پیرامون مسائل مرتبط با مشکلات و مسائل قانون جدید چک و اقداماتی بود که بر اساس بررسی‌های کمیسیون، مقرر شده بود از سوی مدیران وقت بانک مرکزی پیگیری شود که آنها را از مدیرعامل جدید بانک مرکزی، آقای صالح آبادی پیگیری کردیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت رفع مشکلات قانون صدور چک، عنوان کرد: به عنوان نخستین محور، تسهیل ثبت و تأیید اطلاعات چک در سامانه صیاد از طریق پیامک، خودپردازها و دستگاه‌های کارتخوان به منظور حل مشکل دسترسی برخی از مردم به گوشی هوشمند و اینترنت پیگیری شد تا هرچه سریع‌تر اجرا شود که بانک مرکزی متعهد شد تا پایان دی‌ماه سال جاری این موضوع را حل کند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع ارسال پیامک تأیید ثبت اطلاعات برگه چک در سامانه چک برای گیرنده آن، عنوان کرد: برای پیشگیری از مشکل عدم ثبت اطلاعات چک و تسویه آن در شبکه بانکی و مشکلاتی که برای مردم فراهم شده بود، بانک مرکزی مکلف شد تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به اطلاع‌رسانی به گیرنده چک اقدام کند.

خضریان در ادامه با تأکید بر ایجاد امکان صدور برگه چک بابت تضمین و وثیقه که یکی دیگر از مشکلات سامانه صیاد بود، بیان داشت: با توجه به اهمیت و کارکردهای این موضوع برای کسب و کارها، بانک مرکزی مکلف شد در اسرع وقت امکان صدور چک بابت تضمین را در سامانه فراهم کند و البته کمیسیون اصل نود با همکاری مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان بانک مرکزی رویه‌ای را برای این امر پیش‌بینی خواهند کرد تا به لحاظ قانونی نیز مشکلی به وجود نیاید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه اطلاع‌رسانی و آموزش برای عموم مردم و کارکنان شبکه بانکی را از دیگر محورهای این جلسه عنوان و بیان کرد: بانک مرکزی مکلف شده از امکانات لازم برای آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص این موضوع استفاده کند که مدیرعامل بانک مرکزی نیز بر موضوع استفاده از ظرفیت رسانه ملی، فضای مجازی و برگه‌های چک برای آن تأکید کرد تا مشکل عدم اطلاع‌رسانی برای مردم حل شود.

وی افزود: موضوع مسدود کردن موجودی حساب‌های صادرکننده چک به میزان کسری مبلغ چک از دیگر محورهای جلسه امروز بود که بانک مرکزی تأیید کرد تا پایان دی‌ماه این تکلیف را اجرا کند.

خضریان همچنین به مسأله تکلیف بانک مرکزی برای اجرای گام به گام تعیین سقف اعتباری برای دارندگان دسته چک، به منظور پیشگیری از بروز مشکل برای مردم و کسب و کارها، اشاره و بیان داشت: بانک مرکزی مکلف شد که تعیین اعتبار برای دارندگان دسته چک را به صورت گام به گام و به دور از شتاب زدگی انجام دهد چرا که شتاب زدگی باعث قفل شدن کسب و کارها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تکلیف بانک مرکزی برای شناسایی و برخورد با عاملان رفع سوءاثر غیرقانونی، خاطرنشان کرد: مقرر شد بانک مرکزی این عوامل و روش‌های سوءاثر غیرقانونی چک را شناسایی و نسبت به برخورد قضائی با آنها اقدام کند که کمیسیون اصل نود نیز در صورت ضرورت همکاری خواهد کرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد