سه شنبه 26 مرداد 1400 , 14:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 502
| |

خضریان در تشریح جلسه کمیسیون اصل۹۰ با وزرای پیشنهادی مسکن و نفت:

حل مساله مسکن نیازمند تعامل فرا قوه ای / اوجی در برخورد با تخلفات در کنار کمیسیون است

حل مساله مسکن نیازمند تعامل فرا قوه ای / اوجی در برخورد با تخلفات در کنار کمیسیون است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت بر لزوم تقویت مناسبات کمیسیون و وزارتخانه برای پیگیری پرونده های جاری در خصوص تخلفات حوزه نفت و انرژی تاکید شد، همچنین برخی از چالش های پیش روی این حوزه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

علی خضریان در خصوص جلسه صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ مردادماه) کمیسیون اصل ۹۰ با وزرای پیشنهادی نفت، راه و شهرسازی و امور خارجه و بررسی برنامه‌های پیشنهادی آنها توسط اعضای کمیسیون خاطرنشان کرد: در بخش ابتدایی جلسه که با حضور مهندس جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت برگزار شد، با توجه به اهمیت موضوع صنعت نفت در حوزه اقتصاد و تاثیر آن بر حوزه‌های مختلف اقتصادی و حتی سیاسی کشور نمایندگان عضو کمیسیون با دقت بالا برنامه‌های ایشان را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: با وجود گذشت حدود ۷۰ سال از ملی شدن صنعت نفت به دلایل متعددی هنوز انتظاراتی از این صنعت محقق نشده است،  چالش‌هایی نیز  در این مسیر وجود دارد که در این جلسه مرور شد. در حال حاضر در حوزه اکتشافات برخی مشکلات نظیر تمرکز بر مخازن کوچک با ضرایب بازدهی کم وجود دارد که مورد اتفاق نظر کارشناسان و وزیر پیشنهادی بود. همچنین برنامه‌ریزی برای بازطراحی میادین نفتی بزرگ با عمر بالا برای پرهیز و جلوگیری از مشکلات در سال‌های آینده نیز از مسائلی بود که در جلسه امروز مطرح شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: بحث فروش میعانات گازی و برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات نفتی و همچنین توجه به حفظ و نگهداشت توان تولید که متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده است، از مباحثی بود که در جلسه امروز به آنها اشاره شد و در برنامه‌های ارائه شده وزیر نیز وجود داشت؛ ضمن آن که بحث مدیریت مصرف گاز نیز یکی از چالش‌های امروز حوزه انرژی است که در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با وزیر پیشنهادی نفت در خصوص آن صحبت‌هایی مطرح و برنامه‌های وزیر پیشنهادی استماع شد.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در نحوه قراردادهای نفتی گفت: موضوع عدم جذابیت مدل‌های قراردادی در حوزه نفت و گاز برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلسه مرور شد. همچنین بحث بدهی انباشته و کمبود شدید منابع مالی به عنوان چالش صنعت نفت و گاز دولتی ما و پایین بودن ضریب بازیافت میادین نفتی از جمله موضوعاتی بود که قرار شد در وزارت نفت دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

خضریان خاطر نشان کرد: در بخش دوم جلسه امروز کمیسیون مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی مهمان کمیسیون اصل ۹۰ بود و ایشان نیز برنامه‌های پیشنهادی خود را برای رونق تولید مسکن و کاهش رکود ارائه کرد و با توجه به اینکه حل مسائل حوزه مسکن و راه نیاز به همکاری‌های بین بخشی و فراقوه‌ای دارد، لازم است مشکلات به صورت راهبردی عارضه‌یابی و حل شود.

وی تأکید کرد: برنامه‌های حوزه مسکن و راه باید با مشارکت همه قوای کشور و سایر نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی تدوین و اجرا شود و این نکته مورد تأکید وزیر پیشنهادی بود و یکی از موضوعاتی که دغدغه نمایندگان عضو کمیسیون بود نیز حل دغدغه شهروندان در حوزه مسکن بود.

وی تصریح کرد: نقش آفرینی ایران در حوزه ترانزیت و بازپس‌گیری سهم منطقه‌ای و بین‌المللی در این حوزه و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه برای رفع نیازهای مرتبط با مسکن و تدوین سیاست‌های کلان توسعه و دریامحور و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های بندری یک بخشی از تأکیدات اعضای کمیسیون بود که برنامه‌های وزیر نیز در این باره شنیده شد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد