شنبه 23 مرداد 1400 , 19:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 496
| |

در جلسه با وزرای پیشنهادی علوم و کشاورزی مطرح شد؛

تاکید کمیسیون اصل ۹۰ بر عملیاتی‌سازی سند دانشگاه اسلامی و اقتصاد کشاورزی

 تاکید کمیسیون اصل ۹۰ بر عملیاتی‌سازی سند دانشگاه اسلامی و اقتصاد کشاورزی

خضریان با انتقاد از ناپایداری‌های تصمیم‌گیری در حوزه کشاورزی، گفت: این ناپایداری باعث بروز خسارت‌هایی به کشاورزان و تولیدکنندگان شده است که اعضا متفق القول تاکید داشتند که باید این موضوع اصلاح شده و مقرر شد با همکاری نهادهای پژوهشی و ظرفیت‌های علمی مجلس قوانین و لایحه‌های مناسب و خلاءهای موجود مرتفع شده و همچنین مشکلات کشور در حوزه اقتصاد کشاورزی نیز مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

علی خضریان با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون اصل نود با دو وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد کشاورزی به منظور بررسی برنامه‌ها، اولویت‌ها و همچنین ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود شرایط، گفت: در بخش ابتدای جلسه که با حضور سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برگزار شد با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی و ظرفیت‌های بالای کشور در این زمینه، اعضا بر لزوم تجدیدنظر در برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و شرایط فعلی کشور به ویژه در زمینه صادرات به کشورهای همسایه تاکید کردند.
وی افزود: با وجود بازارهای مناسب صادراتی حدود ۲ درصد سبد غذایی و کشاورزی کشورهای همسایه را محصولات ایرانی تشکیل می‌دهد که این موضوع نشان دهنده ضعف در صادرات و دیپلماسی غذایی و اقتصادی است که در این زمینه وزیر پیشنهادی متعهد به ارائه برنامه‌های مدون شد. همچنین لازم است ضعف اطلاعاتی در زمینه تولید و تامین، فروش و صادرات محصولات کشاورزی و نهاده‌ها در کشور با ایجاد یک سامانه جامع جبران شود که این مهم مورد تاکید وزیر پیشنهادی نیز است.
خضریان ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که مورد تاکید وزیر پیشنهادی بود اصلاح الگوی کاشت براساس نیازهای بازار و ظرفیت‌های آبی کشور بود که در این زمینه نیز باید برنامه‌ریزی‌ها مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.
وی با انتقاد از ناپایداری‌های تصمیم‌گیری در حوزه کشاورزی، گفت: این ناپایداری باعث بروز خسارت‌هایی به کشاورزان و تولیدکنندگان شده است که اعضا متفق القول تاکید داشتند که باید این موضوع اصلاح شده و مقرر شد با همکاری نهادهای پژوهشی و ظرفیت‌های علمی مجلس قوانین و لایحه‌های مناسب و خلاءهای موجود مرتفع شده و همچنین مشکلات کشور در حوزه اقتصاد کشاورزی نیز مورد بازنگری جدی قرار گیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از جلسه محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در کمیسیون به بیان برنامه‌ها و اهداف خود در کمیسیون پرداخت و با توجه به اینکه مدیران و آینده‌سازان انقلاب و کشور از دانشگاه خارج می‌شوند اعضا بر این نکته تاکید داشتند که سند اسلامی شدن دانشگاه باید به درستی اجرایی شود. 
وی خاطرنشان کرد: تحول در علوم انسانی و بازنگری در این زمینه مطالبه دیگر نمایندگان بود و مقرر شد وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را در این خصوص به کمیسیون ارائه کند.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود با اشاره به پرونده شکایات دانشجویان بورسیه در کمیسیون که از مجلس دهم تشکیل شده و پروسه رفع مشکل این دانشجویان در وزارت علوم دولت دوازدهم و جبران ظلم بزرگی که در حق جمع قابل توچهی از نخبگان علمی کشور به بهانه‌ی سیاسی کاری‌ها رقم خورده است، ادامه مسیر همکاری وزارت علوم جهت رفع مشکل جوانان نخبه علمی در دولت سیزدهم را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه دانست که با تاکید وزیر پیشنهادی علوم همراه شد.
وی با بیان اینکه وزیر علوم عضو حقوقی بسیاری از مجامع دانشگاهی و علمی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد و ... خواهد بود اعضا بر این موضوع تاکید داشتند که برنامه‌ها و اسناد تحولی وزیر برای این نهادها و مجامع باید تدوین شده و عضویت ایشان در این مجامع باید به شکلی مثبت و سازنده صورت بگیرد. همچنین بحث حمایت از ازدواج دانشجویی و تسهیل این امر و ایجاد شرایط برای خوابگاه‌های متاهلی جهت رفع مشکل مسکن جوانان دانشجو نیز موضوعی بود که اعضا بر آن تاکید کردند. 
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به محصول و تکنولوژی و توجه به اقتصاد دانش بنیان نیز موضوع دیگری بود که در جلسه امروز به آن پرداخته شد و این انتظار از وزیر وجود دارد که در برنامه‌های خود به این موضوع توجه جدی داشته باشد و مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز برای تحول در دانشگاه و همچنین حرکت در مسیر اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها و ایجاد ارتباط بین دانشجویان، نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مختلف و اصلاح قوانین و یا تنقیح و حذف قوانین زائد در مسیر تحول دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد