شنبه 19 مهر 1399 , 18:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 290
| |

فاصله این تهران تا تهران ایده آل

فاصله این تهران تا تهران ایده آل

تهران به‌عنوان پایتخت ایران اسلامی و پرجمعیت‌ترین شهر کشور از یک طرف نماد آبادانی و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به‌عنوان الگو برای دیگر شهرهای کشور، مطرح است.

تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی و پرجمعیت ترین شهر کشور از یک طرف نماد آبادانی، و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو برای دیگر شهرهای کشور، مطرح است. 
پیشرفت ها و آبادانی هایی که در چند دهه گذشته در تهران انجام گرفته ، باعث شده تا این شهر دیگر قابل مقایسه با سالهای گذشته اش نباشد. البته هنوز فاصله زیادی تا تهران ایده آل وجود دارد.
یکی از مسائل مهم که چندین سال است مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است مسأله معماری و نما در تهران است که هنوز هم تحول جدی در این حوزه صورت نگرفته است . 
معماری چیزی فراتر از ساخت و ساز‌های معمول است که در شهر و اطراف محل زندگی خود شاهد آن هستیم. آنچه که بیش از هر چیز به معماری اهمیت می بخشد این است که بتواند به وضوح گویای فرهنگ و تفکر و تاریخ یک کشور باشند و فردی خارجی که پیشینه و شناختی از کشور مربوطه را ندارد با دیدن معماری ویژه آن منطقه، شناختی ابتدایی از بافت فرهنگی و عقیدتی آن پیدا کند. 
امروز تهران شاهد هجوم انواع معماری وارداتی است؛ معماری‌ های نما شیشه‌ای یا نمای رومی و سایر سبک های معماری ، ظاهر شهر را ناهماهنگ و ناموزون ساخته و هویت تاریخی و فرهنگی تهران را از بین برده است . این معماری و نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را از جدی‌ترین مسائل خود بدانند . باید محیط زندگی شهری به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.
از سوی دیگر تمام دیوارها و حتی اتوبوس ها ، با تبلیغات کالاهای تجاری پر شده است ، زیباسازی شهر با عقاید سرمایه داری و تفکری که زیبایی را در تبلیغات و برپاکردن مجتمع‌های تجاری می‌بیند سازگار نیست. 
مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشت مسائل فرهنگی است ، شهرداری ها بجز فعالیت های معمول مثل ساخت و ساز و نظارت و نظافت شهر و ... باید در ترویج مسائل فرهنگی نیز فعالیت بیشتری داشته باشند .
باید محیطی فراهم شود تا روح دینداری و اخلاق در شهر جاری شود . این کار باعث حل بسیاری از مشکلات در جامعه می شود . ریشه بسیاری از مشکلات مردم در دور شدن از مسائل دینی و فضائل اخلاقی است ، هرچه از فضایل اخلاقی فاصله بگیریم، مشکلات و گره‌های زندگی پیچیده‌تر و بیشتر خواهد شد. استفاده هنرمندانه از امکانات و مجموعه های فرهنگی شهرداری در ترویج این معارف و اخلاقیات در حل مشکلات جامعه بسیار کمک کننده خواهد بود .

تهران بزرگ با همه پیشرفت هایی که داشته است هنوز معضلات مهمی همچون ترافیک ، آلودگی هوا ، کمبود فضای سبز و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی را دارد. البته برای حل این معضلات نیاز به همکاری بسیاری از دستگاههای اجرایی وجود دارد.

توجه به فضای سبز به عنوان ریه های تنفسی شهرها بسیار مهم است. این تعریف بیان کننده حداقل کارکرد فضای سبز در زندگی شهرنشینی به شمار میرود.

فضای سبز هم از دیدگاه تامین نیاز های زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تامین فضاهای فراغتی و تعامل اجتماعی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند.
در شهر تهران در چندین سال گذشته پارک های بسیاری ساخته شده است اما نیاز تهران به فضای سبز شهری بیشتر از اینها بنظر می رسد. در تهران اماکن و مراکزی وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به فضای سبز و پارک را دارند و میتوان با تغییر کاربری آنها ریه ها و مراکز تصفیه هوای تهران را تقویت کرد.

تهران به عنوان مرکز ایران اسلامی با همه پیشرفت هایی که داشته اما در بخشهایی از شهرهای دیگر  عقب تر قرارگرفته است .
بعنوان مثال امر تفکیک زباله در تهران به درستی مورد توجه مردم و مسئولین قرار نگرفته است ، این در حالی است که در اصفهان به خوبی به این موضوع توجه شده و تفکیک زباله از مبداء انجام می گیرد. 
باید در تهران نیز این فرهنگ سازی صورت بگیرد. شهرداری تهران بیشترین مسئولیت را در این فرهنگ سازی دارد و باید سطل های زباله جدید و تفکیکی را در شهر جایگزین سطل های قدیمی کنند .
تفکیک زباله در مبدا یکی از مهم ترین و کم هزینه ترین روشهای جداسازی و تفکیک مواد زائد محسوب میشود. تفکیک و جداسازی زباله ، سپس بازیافت آنها برای محیط زیست فواید ارزشمندی دارد. با تفکیک شدن زباله های قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت می توان از زباله های قابل بازیافت برای تولید محصولات جدید استفاده کرد و به جای استفاده از منابع طبیعی، مواد بازیافتی را به کار برد و در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرد.
تفکیک زباله در مراکز بازیافت بسیار کار دشوار و طاقت فرسایی است که به جرات می توان گفت افراد بسیار کمی حاضر به فعالیت در مراکز بازیافت هستند ، باید تفکیک زباله در مبداء انجام شود که کار چندان سختی هم نیست تا هم به حفظ محیط زیست و هم به همشهریان خودمان که در مراکز تفکیک زباله فعال هستند کمک کنیم.

البته در کنار مسائلی که گفته شد نباید پیشرفت های صورت گرفته را هم نادیده گرفت و مشکلات موجود را نیز می توان با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی و نخبگان کشور رفع نمود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد