چهارشنبه 19 شهريور 1399 , 15:510 نظر
0+
0-
کد خبر: 263
| |

چگونه افرادی مانند سعید حجاریان محصولات زراعی از جمله گندم وارد کرده اند؟

حمایت از بخش کشاورزی اولویت اساسی مجلس است

حمایت از بخش کشاورزی اولویت اساسی مجلس است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی در توسعه کشور گفت: حمایت از بخش کشاورزی اولویت اساسی مجلس است و قطعاً این بخش حوزه حاشیه ای نیست.

علی خضریان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 19 شهریور) مجلس شورای اسلامی  در جریان سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی، گفت: امیرالمومنین (ع) می فرماید؛ مردم، ملت و نظامی که آب به اندازه کافی و خاک به اندازه کافی دارند و باید کالا از خارج وارد کنند، این ملت از رحمت خدا به دور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی، بخش کشاورزی را بسیار تعیین کننده دانسته و در اصول 3 و 43 این قانون به لزوم خودکفایی در بخش کشاورزی اشاره شده، همچنین در بند 3 قانون اساسی یکی از بخش هایی که به لزوم خودکفایی در آن اشاره شده، کشاورزی است.

وی افزود: در اصل 43 قانون اساسی بر افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تامین می کنند و کشور را به مرحله خودکفایی می رساند و از وابستگی خارج می کند، تاکید شده، به همین دلیل مقام معظم رهبری در تاکیدات خویش بر خودکفایی خصوصاً در کالاهای استراتژیک تاکید دارند.

خضریان بیان کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند؛ کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است، زیرا امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پرجمعیت و دارای اهداف بلند بسیار اهمیت دارد. همه دست اندکاران کشور به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی توجه کنند همانگونه که از ابتدای انقلاب بارها تاکید شده کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه در کشور است و امر حاشیه ای نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام راحل، مجلس و کشاورزی را در رأس امور قرار دادند، امام کشاورزی را پیش از مجلس به عنوان رأس امور یاد کرده است.

وی یکی از فلسفه های وجودی نمایندگان در مجلس را حمایت از بخش کشاورزی و حمایت از تولیدگرانی است که مظلومانه در کشور زحمت می کشند.

وی افزود: در زمینه خودکفایی در تولید گندم نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که از نظر سیاسی میل به استقلال دارند با استفاده از منابع داخلی بسیار جدی عمل می کنند. محصولاتی با درجه اهمیت بالاتر از حمایت بیشتری برخوردار هستند.

خضریان ادامه داد: گندم از محصولات اساسی کشاورزی ما است، کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند، استرالیا، کانادا، روسیه، پاکستان، اکراین و دیگر کشورها برای تولید و صادرات گندم برنامه های راهبردی و منحصر به فردی دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: آقایان غرب گرا که قصد دارید کشور را با الگوهای آمریکایی اداره کنید حداقل در زمینه تولید محصولات استراتژیک نیز از این کشور یاد بگیرید. یاد بگیرید که حداقل محصولات استراتژیک را باید در کشور تولید کنیم، نمی شود همه چیز را به غرب واگذار و تولید را در کشور زمین گیر کنیم. کشاورز ما در این کشور مظلومانه در حال مشاهده صحنه کاملا ناجوانمردانه است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری رویکرد آینده نگرانه ای را در پیش گرفته اند و توصیه های موکد و با ابلاغ سیاست های کلی به ویژه در دهه 80 خودکفایی گندم را در دستورکار قرار داده تا اینکه در سال 83 به این هدف دست پیدا کردیم اما استمرار نداشت.

وی ادامه داد: در 2 سال گذشته وزرای جهاد کشاورزی و مسئولین دولتی در عالی ترین سطح به دروغ اعلام می کنند که در زمینه گندم خودکفا هستیم. چرا آقای خاوازی با اعلام اینکه خودکفا هستیم این زمینه را فراهم کرده اند که ناظرین در مجلس، مردم، دولت و همه ارگان ها نظاره گر وضعیت ورشکستگی ما باشند.

این نماینده مردم در مجلس گفت: برخلاف ماده 6 و 7 سیاست های اقتصاد مقاومتی که تامین امنیت غذایی از طریق افزایش کمی و کیفی تولید محصولات اساسی یکی از اولویت های مهم دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقاوم سازی اقتصاد است، ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال 94 حذف شده و این پدیده طی 4 دهه گذشته بی سابقه است انگار جمعی قصد دارند با دست خود ما در داخل کشور را زمین گیر کنند.

خضریان ادامه داد: حذف ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال 94 در واقع حذف مهم ترین ابزار تحقق اهداف سیاست های کلی کشاورزی، اقتصاد مقاومتی، قوانین برنامه ششم توسعه و احکام دائمی است. این مسئله شائبه کمک به واردکنندگان خاصی که در متن سوال نیز مطرح شده را تقویت می کند.

خضریان گفت: باید پرسید چگونه افرادی مانند سعید حجاریان و فرزندش محسن که در اسفندماه سال 92 یعنی چند ماه پس از پیروزی حسن روحانی اقدام به ثبت شرکتی با عنوان راشا تندیس پارسیان در حوزه واردات کالاهای اساسی می کند و تحت لوای یک شرکت خانوادگی چند محموله محصولات زراعی از جمله گندم به کشور وارد کردند تا حذف بودجه طرح خودکفایی گندم توسط دولت و ادامه روند واردات ضربه محکمی را به تولید این کالای استراتژیک وارد کند.

 

وی ادامه داد: باید مشخص شود چه کسانی ارز 4200 تومانی را در سال‌های اخیر و قبل از آن ارز دولتی را در اختیار افراد حجاریان قرار می‌دادند تا آنها بدون تخصص در این حوزه واردکننده باشند و کشاورز ما نتواند حتی نرخ تولید خود را از فروش تضمینی کسب کند و خرید تضمینی دولت بدون فایده باشد.

خضریان عنوان کرد: بررسی میزان تولید گندم نشان از عدم صحت آمارهای ارائه شده و تناقض‌های آشکار آماری در این زمینه دارد، به عنوان مثال در سال 95 بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی 14.5 میلیون تن گندم تولید شده و خودکفایی بیش از صد درصد دست پیدا کرده‌ایم اما در این سال 1478 هزار تن واردات گندم ثبت شده است، با این توجیه که ذخایر استراتژیک باید تقویت و به 2.5 میلیون تن برسد اما در سال 98 بر اساس آمار اعلامی میزان تولید گندم حدود 13.8 میلیون تن در کشور تولید شده و 549 هزار تن گندم وارد کشور شده است و عدم واردات بیشتر منجر به مصرف ذخایر و کاهش 3 میلیون تنی ذخایر استراتژیک و کاهش امنیت در چنین شرایطی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مقایسه آماری سال‌های 95 و 98 از منظر میزان مصرف، تولید به علاوه واردات منهای صادرات و تغییرات ذخایر حاکی از اختلاف حدود 3.5 میلیون تنی در مصرف طی دو سال ذکر شده است.

وی اضافه کرد: متوسط مصرف گندم در سال‌های 93 تا 97 حدودا 14.2 میلیون تن بوده است اما در سال 98 این عدد به یکباره به بیش از 17 میلیون تن رسیده که بخشی از آن ناشی از کاهش ذخایر موجود بوده است که خود یک معادله چندمجهولی به زبان ریاضی می‌باشد.

خضریان عنوان کرد: با توجه به واردات 3 میلیون تنی گندم از اسفند سال قبل تا مرداد ماه سال جاری چنانچه واردات بیشتری صورت نگیرد ذخایر پایان دوره به یک میلیون تن کاهش پیدا می‌کند، وزیر اعلام کرد باید 5 میلیون تن ذخیره استراتژیک داشته باشیم به همین منظور باید 4 میلیون تن دیگر واردات صورت گیرد. این میزان از واردات به مفهوم ورود ایران به فهرست کشورهای برتر در حوزه واردات و به نوعی ورشکستگی و واماندن از ارزش‌ها و آرمان‌ها است.

وی ادامه داد: آیا ارقام و اعداد مطرح شده موید خطای هدفمند، ایرادات آماری و حباب در آمار اعلامی در تولید گندم توسط وزارت جهاد کشاورزی نیست؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که دولت بر اساس اسناد فرادستی و قانونی موظف به خودکفایی در تولید محصولات راهبردی است به همین منظور مهمترین و تنها حمایت دولت از تولید گندم، خرید تضمینی این محصول است که طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب 1368 دولت باید سالانه نرخ خرید تضمینی گندم و محصولات ذکر شده در قانون را پیش از فصل کشت اعلام نماید و پس از تولید محصول را از کشاورزان خریداری کند.

خضریان گفت: نرخ اعلامی خرید تضمینی گندم باید هر ساله متناسب با هزینه‌های تولید و تورم افزایش داشته باشد و مزیت رقابتی قیمت اعلامی با گندم وارداتی رعایت شود. در 3 سال اخیر این قانون به درستی اجرا نشده و این خطر را ایجاد کرده که امنیت غذایی کشور با چالش جدی مواجه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت با تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات گندم حدود 12 و 15 هزار میلیارد تومان یارانه به کشاورزان خارجی و واردکنندگان در رأس آنها شرکت بازرگانی دولت ایران به عنوان مباشر واردات دولت پرداخت شده است در حالی که دولت در سال گذشته و جاری می‌توانست منابع ریالی حاصل از تبدیل ارز واردات گندم به ریال را در بازار داخلی قیمت گندم را به درستی تعیین کند و منابع لازم برای خرید گندم از کشاورزان را افزایش دهد.

وی افزود: چرا دولت در محاسبه نرخ خرید تضمینی گندم دولت از ارز 4200 استفاده می‌کند، عدم اعتقاد به اجرای قانون خرید تضمینی و در واقع نوعی قانون‌گریزی به ویژه از نظر زمان و شرط تورم موجب شده کمیسیون کشاورزی مجلس با استناد به ماده 234 آیین‌نامه داخلی در تاریخ 7 آذر ماه 97 با انتشار گزارشی در این خصوص به نقش این سازمان در نقض قانون و اختصاص یارانه به واردات پی می‌برد و موضوع را جهت رسیدگی به صحن علنی مجلس می‌آورد. در تاریخ 26 اسفند ماه 97 در صحن بررسی و تخلف آقای نوبخت در این زمینه محرز و جهت پیگیری به قوه قضائیه ابلاغ شد. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: در سال جاری علیرغم شرایط مناسب جوی به دلیل عدم مدیریت مناسب و اهمال در وظایف و عدم اعمال قانون، خودکفایی گندم حاصل نشده است و صرفاً توسط دولتمردان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شعار تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفته شده است.

خضریان ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم تا نیمه شهریور ماه سال جاری موید این موضوع است که خودکفایی در تولید گندم صورت نگرفته و در خوشبیانه‌ترین حالت خرید با آنچه که در ماه‌های آغازین سال جاری که وزارت جهاد کشاورزی وعده‌های آن را می‌داد دو میلیون تن اختلاف داریم، در آمارها اغراق می‌کنیم، آمار تولید گندم و ادعای خودکفایی وزیر جهاد کشاورزی در زمان اخذ رأی اعتماد و در موارد متعدد در رسانه ملی تبیین شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: غیرقابل قبول‌ترین اعلام خودکفایی در 5 شهریور ماه به مناسبت هفته دولت است، اعلام این موضوع از سوی شخص وزیر نوعی بی‌احترامی به مخاطب است در حالی که اوج خرید در مرداد و تیر ماه بوده و همه شواهد نشان می‌دهد خودکفایی در سال جاری دست نیافتنی است. آمار مرکز فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی روزانه به وزیر جهاد کشاورزی اعلام می شود که حاکی از خرید 8.2 میلیون تنی تا 11 شهریور ماه است.

وی افزود: باید امیدوار بود اتخاذ چنین رفتار زشتی در رویکردهای وزیر ناشی از شتابزدگی و عدم تجربه کافی در میدان عمل و محدود بودن نگاه کارشناسی وی باشد، اگر وزیر جهاد کشاورزی عالمانه با ادعای خلاف واقع، به مسئولین نظام، مجلس و مردم دروغ بگوید شایسته وزارت در نظام جمهوری اسلامی نیست و اگر نادانسته و به واسطه کویر دانش به این کار دست زده است مهمترین محصول خودکفایی گندم را نمی‌شناسد و شایسته وزارت جهاد کشاورزی نیست. امیدواریم وزیر بتواند پاسخ سوالات مطرح شده را در آینده به این مجلس بدهد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد