دوشنبه 01 بهمن 1403 , 09:470 نظر
0+
0-
کد خبر: 1875
| |

پدیده اعتکاف و روایت امید

پدیده اعتکاف و روایت امید

ضرورت دارد تا با تمرکز جامعه شناختی بر روی پدیده‌هایی همچون اعتکاف و استقبال گسترده و رو به رشد جوانان، کارکردهای آن را که به تولید و بازتولید معنا کمک می‌کند و به نوعی می‌توان گفت در ابعاد اجتماعی معناساز هستند را بهتر تحلیل کنیم تا امکان روایت امید از جامعه فراهم شود.

مراسم اعتکاف امسال و حضور یک میلیون جوان و نوجوان ایرانی با هزینه شخصی و تحمل سختی روزه داری در مساجد کشور، ضمن اینکه بستری برای بازگشت دینی به «خود» معنا می‌شود، دارای کارکردی رسانه‌ای و هم‌زمان هویت بخش برای شکل دادن به هویتی جدید در جهت طرح مطالبات اجتماعی جامعه دین‌دار است.

در حالی عموماً از منظر جامعه شناسی، پدیده‌ای چون اعتکاف را ذیل دیدگاه کلاسیک امیل دورکیم در جامعه شناسی دین و تحت عنوان مناسک تحلیل می‌کنند که به دلیل عدم غنای جامعه غربی در مناسک مذهبی، این دیدگاه توانایی توضیح همه آن چیزی را که در فضای درون دینی و متن و نص دینی است، ندارد.

بر همین مبنا نیز شاهدیم در توضیح پدیده‌ای به گستردگی حضور یک میلیون جوان و نوجوان در مراسم اعتکاف که در تمام پهنه ایران با هر طبقه اقتصادی رقم خورده است، فضای علمی و دانشگاهی ما، یا توان مشاهده واقعیت اجتماعی را ندارد و یا در تحلیل نسل جوان دین‌دار دچار لکنت زبان شده است.

بنابراین ضرورت دارد تا با تمرکز جامعه شناختی بر روی پدیده‌هایی همچون اعتکاف و استقبال گسترده و رو به رشد جوانان، کارکردهای آن را که به تولید و بازتولید معنا کمک می‌کند و به نوعی می‌توان گفت در ابعاد اجتماعی معناساز هستند را بهتر تحلیل کنیم تا امکان روایت امید از جامعه فراهم شود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد