یکشنبه 03 فروردين 1399 , 13:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 179
| |

بعید نیست اندیشه سرمایه‌داری برای حفظ هژمونی جهانی خود دست به ابزار جنگ بیولوژیک ببرد

بعید نیست اندیشه سرمایه‌داری برای حفظ هژمونی جهانی خود دست به ابزار جنگ بیولوژیک ببرد

هر چند هنوز سلاح بیولوژیکی بودن کروناویروس به طور قطعی اثبات نشده، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال چنین امری را نباید محال بدانیم. ویروس کرونا یک بار دیگر هم چند سال پیش در عربستان شیوع پیدا کرد و همان موقع هم هشدارهایی راجع به رعایت نکات بهداشتی در سفر به حج داده می‌شد، اما کرونایی که آن زمان وجود داشت به کشندگی کرونای کنونی نبود و احتمال دستکاری شدن این ویروس بالاست.

علی خضریان  در گفتگویی با مدرسه آزاد فکری دانشگاه صنعتی شریف به موضوع کرونا و احتمال جنگ بیولوژیک پرداخته و گفت: ما نباید جنگ بیولوژیک را امری توهمی و فاقد مصداق‌های تاریخی بدانیم؛ چرا که چنین اتفاقی در تاریخ نزاعات میان قومیت‌ها و کشورهای مختلف به چشم می‌خورد؛ از آشوریان و تاتاریان گرفته (که برای شکست دشمن مقابل خود، از ابزار بیولوژیک استفاده می‌کردند) تا جنگ تحمیلی خودمان که صدام از سلاح‌های شیمیایی برای پیشبرد جنگ استفاده می‌کرد.

این فعال سیاسی و رسانه ای در ادامه افزود: هر چند هنوز سلاح بیولوژیکی بودن کروناویروس به طور قطعی اثبات نشده، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال چنین امری را نباید محال بدانیم. ویروس کرونا یک بار دیگر هم چند سال پیش در عربستان شیوع پیدا کرد و همان موقع هم هشدارهایی راجع به رعایت نکات بهداشتی در سفر به حج داده می‌شد، اما کرونایی که آن زمان وجود داشت به کشندگی کرونای کنونی نبود و احتمال دستکاری شدن این ویروس بالاست. این ویروس در هر بدنی به یک نوع خود را نشان می‌دهد، که این نیز اتفاق نادری است و از تولید واکسنی یکسان برای آن جلوگیری کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در مطالعات چند روزه‌ام درباره ویروس کرونا، به رمانی با نام "چشم تاریکی" نوشته «دین کونتز» برخوردم که اولین بار سال 1981 منتشر شد، در این کتاب ویروسی به نام "400_Gorki" نام برده شده است. (گرکی نام شهری در روسیه است). همین کتاب در سال 2008 نیز منتشر شد، اما نام آن ویروس به "wuhan_400"(نام شهری در چین) تغییر پیدا کرده بود.

این فعال سابق دانشجویی به احتمال دستکاری غرب و وقوع چنین ویروسی تصریح کرد: از طرفی دیگر دانشمندان زیستی در روسیه، وقوع چنین ویروسی را تصادفی نمی‌دانند و احتمال دستکاری غرب در آن را جدی می‌دانند. یکی از همین دانشمندان معتقد است: "خرید و فروش و حتی مصرف حیوانات مختلف در شهرهای بزرگ کشورهای جهان مانند چین، امری عادی است. اما در تمام این سال‌ها، ویروس کرونا به انسان منتقل نشده. در 20 سال اخیر اما، این چهارمین شیوع این ویروس در چین بوده است. در اطراف مرزهای چین 25 آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا مشغول فعالیتند و مسلما آنها بیکار نیستند."

وی گفت: اما آیا این جنگی بیولوژیکی صرفا علیه ایران است؟ بعید می‌دانم. طرحی که برای تولید و انتشار این ویروس وجود داشته است، مقیاسش جهانی‌تر است. پس از جنگ جهانی دوم که قدرت تک قطبی آمریکا با سلاح هسته‌ای تثبیت شد، با فراگیر شدن سلاح هسته‌ای و شکسته شدن انحصار آن، بار دیگر این کشور به دنبال ایجاد انحصار قدرت در سطح جهانی است.
و چه حوزه‌ای مهمتر از سلامت انسان‌ها برای ورود آمریکا به آن؛ با به راه انداختن بیماری ای همه‌گیر و سپس تولید واکسن آن و بار دیگر سر تعظیم فرو آوردن مردم جهان در برابر آمریکا به خاطر ابرقدرت بودنش.

منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: انگیزه‌های ایجاد این ویروس، علاوه بر انگیزه سیاسی، اقتصادی نیز می‌تواند باشد. کشف و تولید واکسن کرونا قطعا می‌تواند بخش‌های جدیدی در اقتصاد را فعال و یا بخش‌هایی را احیا کند. وزیر بازرگانی آمریکا چند وقت پیش اذعان کرد که شیوع کرونا در منطقه آسیا به خصوص چین، می‌تواند روند بازگشت برخی مشاغل را در آمریکا تسهیل کند.

اما چرا آمریکا وقتی چنین ویروسی گریبان‌گیر خودش نیز می‌شود، دست به تولید آن زده است؟ به دلیل هزینه فرصتی که در این کار وجود داشته است. همانطور که جنگ‌های جهانی کشته‌های زیادی برجای گذاشت، اما باعث تثبیت قدرت چند کشور در جهان شد. قربانی کردن چند کشته در راه تثبیت سرمایه داری آمریکا، هزینه اندکی در منطق آمریکایی‌ها به حساب می‌آید.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد