شنبه 21 دي 1398 , 10:300 نظر
0+
0-
کد خبر: 173
| |

جای خالی دیپلماسی در انتقام سخت

جای خالی دیپلماسی در انتقام سخت

همچنین با توجه به نقش مهم ایران در میان کشورهای جنبش عدم تعهد، برگزاری نشستی با حضور وزرای امور خارجه کشورهای غیرمتعهد نیز می‌تواند نسبت به یارگیری بین‌المللی ایران در مقابل آمریکا کمک شایانی نماید.

شهادت عظیم سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک هفته است که با حماسه‌های مردمی در سطح ملی و جهانی باعث شده تا جهان عیان‌تر از قبل شاهد چهره کریه خوی خباثت و وحشی‌گری سردمداران آمریکا باشد؛ اما آنچه اهمیت دارد اینکه برای مقابله با اقدام تروریستی دولت آمریکا انتظار می‌رود در کنار بیداری افکار عمومی نسبت به این جنایت و همچنین انجام اقدامات نظامی برای انتقام سخت از قاتلان شهدای مظلوم مقاومت، دولت جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت دیپلماتیک خود برای ایجاد اجماع جهانی در مقابل آمریکا استفاده نماید.

در ادامه پیشنهاداتی مشخص در این خصوص ارائه می‌گردد:
۱- ابتدایی‌ترین اقدامی که از دستگاه دیپلماسی ایران انتظار می‌رفت حتی در طول یک هفته‌ای که گذشت انجام دهد، برگزاری اجلاس تهران با حضور سفرای تمام کشورها جهت تشریح جزییات ترور با هدف عدم تحریم واقعه، تعیین زمان جهت ابراز نظر سفرا پیرامون این اتفاق و در نهایت صدور بیانیه‌ای برای محکومیت اقدام تروریستی دولت آمریکا است.

۲_ اقدام دیگر برای محکومیت ترور مقام ارشد نظامی ایران که میهمان رسمی دولت عراق بوده است، تلاش جهت همراه کردن دولت‌های اسلامی جهت صدور مواضع رسمی شفاف در محکومیت اقدام آمریکا و همچنین پیگیری جهت برگزاری نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی حداقل در سطح وزرای امور خارجه است تا با صدور یک قطعنامه جبهه متحد دیپلماتیک اسلامی در مقابل آمریکا تشکیل گردد.

۳- همچنین با توجه به نقش مهم ایران در میان کشورهای جنبش عدم تعهد، برگزاری نشستی با حضور وزرای امور خارجه کشورهای غیرمتعهد نیز می‌تواند نسبت به یارگیری بین‌المللی ایران در مقابل آمریکا کمک شایانی نماید.

۴- دولت جمهوری اسلامی می‌تواند تا زمان برگزاری دو نشست بین‌المللی در سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد، با اعزام دیپلمات‌های خود به اطراف و اکناف جهان ضمن ارسال پیام ایران در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا، مانع از به فراموش سپرده شدن این واقعه بر اثر عملیات روانی دشمن شود.

۵- نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز می‌بایست با در دستور کار قراردادن برگزاری جلساتی با نمایندگان دیگر کشورها و انتقال پیام محکم و مستدل ایران در این خصوص، زمینه مستندسازی بین‌المللی برای ثبت جهانی این پیام در مجمع عمومی سازمان ملل را فراهم نماید.

۶- دولت جمهوری اسلامی می‌بایست با ثبت شکایت رسمی از دولت آمریکا در مجامع حقوقی از قبیل دادگاه بین‌المللی لاهه و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد زمینه محکومیت جهانی آمریکا را فراهم کند.

موارد یاد شده جدای از کسب نتیجه مطلوب، می‌تواند جمهوری اسلامی را در شرایط تهاجمی نگه دارد و افکار عمومی جهانی را برای مقابله با آمریکا و گرفتن انتقام سخت توجیه نماید.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد