سه شنبه 23 آبان 1396 , 19:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 149
| |

حجاریان در گزینش، به اسم افراد نمره منفی می‌داد

 حجاریان در گزینش، به اسم افراد نمره منفی می‌داد

مناظره «بازگشت همه به سوی کدخداست؟» با حضور علی خضریان دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و داود دشتبانی دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به همت انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

علی خضریان عصر دیروز در مناظره سیاسی «بازگشت همه به سوی کدخداست؟» با موضوع «بررسی استقلال جمهوری اسلامی» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: برخی اندیشمندان غربی همچون مک کالوم آزادی را دارای یک وحدت مفهومی می‌دانند و این موضوع را در بُعد اجتماعی و فردی گسترش می‌دهند.

وی افزود: شاهد هستیم که با این مفهوم، آزادی اولویت اول می‌شود، در جامعه و کشور گسترش پیدا می‌کند و هر آنچه مانع آن باشد کنار می‌رود؛ پس از این فرد آزادی‌خواه، آزادی را برای دیگر انسان‌ها و ملتها هم می‌خواهد، اما روی زمین هرآنچه بگردید چنین اتفاقی در هیچ کشوری نیفتاده است.

*فریاد اعتراض امام در دهه 40 به دلیل در معرض خطر دیدن استقلال کشور
کارشناس ارشد علوم سیاسی در ادامه تصریح کرد: حضرت امام(ره) در دهه 40 فریاد اعتراض سر می‌دهند چرا که استقلال کشور را در خطر می‌بینند و از شاه می‌خواهند که برای نگه داشتن جایگاه پادشاهی‌اش حاضر نشور به زیر بار مزدوران آمریکایی برود، این رفتار امام در ادامه نهضت انقلاب نیز قابل ملاحظه است.

دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل توضیح داد: پس از انقلاب هم امام حاضر نشد با آفریقای جنوبی رابطه داشته باشد چرا که نظامی نژادپرست داشت و امام فردی نبود که آزادی را فقط برای مردم ایران بخواهد، این در حالی است که ایران در آن برهه چالش‌های داخلی بسیاری داشت و در تفکر مدرن نباید خودش را با کشور جدید درگیر می‌کرد.

وی با انتقاد از تداوم پیدا کردن مفهوم استقلال و آزادی بعد از به ثمر رسیدن انقلاب گفت: نتوانستیم تعریف مشخصی را از مقوله‌های آزادی و استقلال به نسل‌های بعد از انقلاب منتقل کنیم؛ اگر آزادی برای ما مهم است باید دید به شخص خودمان منحصر می‌شود یا آزادی را برای همه، جامعه و کشور می‌خواهیم.

*نگاه به استقلال و آزادی توسط گروه‌های مختلف به عنوان ارزش مادر یا ارزش بالادستی نبوده
خضریان با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی ابراز داشت: علی‌رغم این‌که آزادی محور شعار انقلاب بود اما در جریان‌های اصلی که بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت که تحت عناوین چپ و راست می‌شناسیم این محوریت وجود نداشت و اقتصاد بود که اهمیت پیدا کرد.

وی تأکید کرد: معتقدم توسط گروه‌های مختلف به استقلال و آزادی به عنوان ارزش مادر یا بالادستی نگاه نشده، ارزش مادر یعنی اگر با ارزش دیگری در تضاد قرار گرفت بقیه ارزش‌ها باید با ارزش مادر تطبیق پیدا کنند نه این‌که ارزش بالادستی تحت تأثیر قرار گیرد.

کارشناس ارشد علوم سیاسی با بیان این‌که انتقادم متوجه عملکرد دولت‌ها است، عنوان کرد: استقلال در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی قابل دفاع نیست اما در بحث استقلال نظامی که در حوزه اختیارات ولی فقیه است حرف برای گفتن داریم و همین باعث شده تا دشمنان امروز تمرکز خود را بر توان موشکی ما قرار دهند.

* آزادی‌خواهی زمان معنا دارد که برایش هزینه داده شود
دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تأکید بر این‌که آزادی‌خواهی زمانی معنا دارد که برایش هزینه داده شود، یادآور شد: همه کسانی که به مسؤولیت می‌رسند دم از استقلال و آزادی می‌زنند اما در مرحله عمل باید دید که چه میزان به آن پایبند بوده‌اند.

وی با بیان این‌که دستگاه ویدئو با دستور خاتمی در کشور ممنوع شد یعنی کسی که بعداً با شعار آزادی به ریاست جمهوری رسید، اضافه کرد: در یک مورد دیگر، شورای شهر اول در تهران توسط دولت منحل شد، شورایی که به صورت قانونی تشکیل شده بود و اتفاقاً همسو با دولت اصلاحات بود به دلیل مسائلی که پیدا کرد با دولت، منحلش کردند.

خضریان خاطرنشان کرد: حجاریان زمانی که در گزینش روزنامه سلام بود برای کسانی که اسم‌های غیرمذهبی داشتند امتیاز منفی قائل می‌شد، افرادی که بعدها مدعی آزادی بودند در عملکرد خود تا این اندازه به جزئیات خصوصی زندگی افراد ورود پیدا می‌کردند.

*با وقوع انقلاب اسلامی تلاش‌ها برای از بین بردن انقلاب بی‌نتیجه ماند
داود دشتبانی دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز با نگاه تاریخی سخنان خود را آغاز کرد و بیان داشت: قدرت هر ملتی دچار ضعف شد به همان اندازه استقلالش دچار خدشه می‌شود، در تاریخ چند قرن اخیر شاهد هستیم از دوره صفویه به بعد بر قدرت کشورهای غربی افزوده شده و کشور ما دچار ضعف شده است.

وی ادامه داد: در دوره قاجار خدشه‌های متعددی نسبت به استقلال صورت گرفت و حتی تمامیت ارضی که یک مرحله بعد از استقلال است هم خدشه‌دار شد؛ این در زمان پهلوی هم ادامه داشت اما با وقوع انقلاب اسلامی شرایط تغییر کرد و تمام تلاش‌ها برای از بین بردن استقلال ایران بی‌نتیجه ماند.

دشتبانی با اشاره به شاخصه‌هایی که می‌تواند در قدرت و استقلال تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: مؤلفه‌های اقتصادی و نظامی از گذشته تا امروز از جمله شاخص‌های قدرت است، اما امروزه موارد دیگری هم به این مؤلفه‌ها اضافه شده است.

وی با بیان این‌که اوج خدشه‌دار شدن استقلال به اشغال درآمدن یک کشور است که در برهه‌ای در جنگ جهانی دوم این را تجربه کردیم، گفت: در زمان پهلوی ژاندارم منطقه بودیم و از جهت تجهیزات و قدرت نظامی در وضعیت خوبی قرار داشتیم اما در مقابل حملات کمترین مقاومتی صورت نمی‌گرفت.

*جمهوری اسلامی کارنامه قابل قبولی در بحث استقلال و آزادی داشته است
دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: آنچه در انقلاب اسلامی رخ داد آن بود که تکیه بر مؤلفه «مردم» بود، این موضوع برای نخستین بار اتفاق افتاد و از هر مؤلفه دیگری قدرتمندتر نشان داده شد، مؤلفه‌های دیگر را می‌توان شکست داد اما تکیه بر مردم را دیدیم که هرگز نتوانسته‌اند شکست دهند.

دشتبانی با بیان این‌که معتقدم جمهوری اسلامی کارنامه قابل قبولی در بحث استقلال و آزادی داشته است، عنوان کرد: نمره بالایی در استقلال کسب کرده‌ایم، در آزادی هم نسبت به پیش از انقلاب وضعیت خیلی بهتر شد و در مقایسه با کشورهای منطقه هم جایگاه خوبی داریم هر چند در دنیا اولین‌ نیستیم.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مؤلفه‌ای که قدرت ملی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورده نه نظامی است نه اقتصادی نه سایر موارد، بلکه پیوند و تکیه مردم با نظام بوده و هر جا هم مشکلی برای کشور به وجود آمده به این پیوند آسیب رسیده و همان‌جایی بوده که خسارت دیدیم.

دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با انتقاد از سخنان خضریان پیرامون رفتارهای جزئی برخی افراد گفت: این که شخصی در گزینش روزنامه چگونه عمل کرده قابل تعمیم به یک دولت و برهه نیست، باید مثال‌هایی که زده می‌شود بخش‌های جامع‌تری را در بر گیرد.

وی با اشاره به تلاش دولت‌های مختلف در راستای خدمت به مردم گفت: در دهه 60 محمد انصاری نامه‌ای به امام می‌زند که مضمون آن سؤالی از امام است مبنی بر این‌که «در کشور دو جناح داریم و شما هم هر دو را در نقاط مختلف تائید می‌کنید چگونه امکان‌پذیر است دو گروهی که گاهاً در رد هم صحبت می‌کنند از جانب شما تائید می‌شوند».

دشتبانی با اشاره به پاسخ امام به نامه انصاری عنوان کرد: امام مقدمه‌ای می‌گویند در مورد اختلاف نظر که حتی بین مراجع هم وجود دارد و اشکالی هم ندارد و در ادامه تأکید می‌کنند اختلافات موجود، سیاسی است حتی اگر شکل عقیدتی به آن داده شود، چون همه دلسوز و معتقد هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم خاطرنشان کرد: پروژه پارس جنوبی در آن 8 سال تعطیل شد و طی آن سال‌ها قطر به دلیل عدم استفاده ما این منابع را چپاول کرد و همین اقتصاد قطر را متحول کرد؛ اگر وزیر نفت حاضر می‌شود با شرکت خارجی قراردادی امضا کند و نیمی از استخراج نفت را به آن شرکت بدهد به این دلیل است که اگر این امتیاز را ندهد کلاً هیچ منفعتی نداشته است.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد