یکشنبه 12 فروردين 1403 , 11:430 نظر
0+
0-
کد خبر: 1488
| |

جمهوری اسلامی و باور قلبی به مردم

جمهوری اسلامی و باور قلبی به مردم

‏بر مبنای دیدگاه امام(ره)، مردم‌سالاری دینی به دلیل اینکه بر مبنای قانون الهی است، از دموکراسی‌های غربی مردمی‌تر است. چرا که در مردم‌سالاری دینی به دلیل اینکه منبع قانون الهی سمت و سویی برای نفع فردی و یا گروهی در نظر نگرفته، اراده حاکمان و اکثریت نمی‌تواند حقوق اقلیت را نادیده بگیرد.

ایجاد یک نظم سیاسی جدید بر مبنای جمهوری اسلامی در زمانی مطرح شد که با هژمونی امام خمینی(ره) حتی اگر به شعار حکومت اسلامی نیز تبدیل می‌شد، بعید بود با مخالفت اجتماعی مواجه شود. و به طبع اگر نظام نوپای پس از انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی می‌شد، اختیارات سیاسی مردم نیز محدود می‌شد.

این مسأله از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم طرح مردم‌سالاری دینی در ایران از سوی امام(ره) بدون هرگونه فشاری و بر مبنای باور و اعتقاد قلبی ایشان به مردم بوده است. و چنین نگاهی به مردم و مردم‌سالاری دینی، تکلیف نقش و جایگاه مردم را در نظام اسلامی و بر مبنای خط امام مشخص کرده است.

ضمن اینکه ‏بر مبنای دیدگاه امام(ره)، مردم‌سالاری دینی به دلیل اینکه بر مبنای قانون الهی است، از دموکراسی‌های غربی مردمی‌تر است. چرا که در مردم‌سالاری دینی به دلیل اینکه منبع قانون الهی سمت و سویی برای نفع فردی و یا گروهی در نظر نگرفته، اراده حاکمان و اکثریت نمی‌تواند حقوق اقلیت را نادیده بگیرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد