سه شنبه 14 آذر 1402 , 11:490 نظر
0+
0-
کد خبر: 1338
| |

خضریان:

زمین‌ خواری از مصادیق نقض حقوق حقه مردم و دولت است

زمین‌ خواری از مصادیق نقض حقوق حقه مردم و دولت است

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: یکی از پدیده‌های مذمومی که جامعه را با تهدید جدی مواجه کرده است، زمین‌خواری و پدیده‌های امثال آن نظیر کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری و ساحل خواری است. و موارد مذکور به ویژه زمین خواری یکی از مصادیق نقض حقوق حقه مردم و دولت محسوب می‌شود که آثار و پیامدهای بسیار نامطلوبی در ابعاد، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و محیط زیستی برای کشور به دنبال دارد.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، گزارش نظارتی این کمیسیون از چالش‌ها و راهکارهای مقابله با زمین خواری در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در نوبت قرائت در جلسه علنی قرار گرفت.

خضریان افزود: یکی از پدیده‌های مذمومی که جامعه را با تهدید جدی مواجه کرده است، زمین‌خواری و پدیده‌های امثال آن نظیر کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری و ساحل خواری است. و موارد مذکور به ویژه زمین خواری یکی از مصادیق نقض حقوق حقه مردم و دولت محسوب می‌شود که آثار و پیامدهای بسیار نامطلوبی در ابعاد، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و محیط زیستی برای کشور به دنبال دارد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: از بین رفتن منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و در نتیجه تهدید امنیت غذایی و تخریب محیط زیست، تشدید گرانی کالاها و خدمات به ویژه مسکن در اثر تشکیل بازار بورس زمین و افزایش سوداگری،  و کسب سود بادآورده و خارج از مسیرهای عرفی و قانونی از جمله نتایج پدیده زمین خواری به شمار می آید. مقابله با چنین پدیده‌هایی بارها مورد تأکید جدی مقام معظم رهبری قرار گرفته است و  به جهت اینکه تعریف مشخص و متقنی از مفهوم و پدیده زمین خواری در ادبیات حقوقی و علمی حداقل در داخل کشور بیان نشده است، آمار و اطلاعات قابل استنادی از وضعیت زمین خواری در کشور وجود ندارد. ولی وجود این پدیده در سطح کشور خصوصاً در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و گسترش روزافزون آن قابل کتمان نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خاطرنشان کرد: از این رو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی بنا به ماموریت‌های ذاتی خود چند سالی است که با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف مصادیق علل و چالش‌ها و راهکارهای زمین خواری را مورد بررسی قرار داده است و گزارشی از زمینه‌ها، علل، مصادیق و راهکارهای مقابله با آن تدوین و این گزارش را جهت قرائت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده است.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد