چهارشنبه 17 آذر 1395 , 17:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 132
| |

آقای روحانی در خصوص آمار صادرات و واردات حرفی پوپولیستی زد که باید در دانشگاه به آن پاسخ داد

آقای روحانی در خصوص آمار صادرات و واردات حرفی پوپولیستی زد که باید در دانشگاه به آن پاسخ داد

روز گذشته آقای روحانی در دانشگاه تهران در حالی بیان کرد که صادرات برای اولین بار در سال های گذشته از واردات پیشی گرفته و به آن افتخار کرد که آمارهای رسمی ضمن تأیید سخنان وی حکایت از کاهش واردات خصوصاً در بخش کالای سرمایه ای و واسطه ای دارد که خود حاکی از تأیید رکود در کشور است.

 

عصر امروز چهارشنبه در حالی که قرار بود جلسه مناظره ای پیرامون «برجام و وعده های اقتصادی» با حضور صادق زیباکلام و علی خضریان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) در سالن دکتر تورانی این دانشگاه برگزار شود، به دلیل عدم حضور زیباکلام، با سخنرانی علی خضریان و پرسش و پاسخ دانشجویان دنبال شد.

علی خضریان در این مراسم که علی رجبلو از اساتید این دانشگاه نیز به عنوان مدیر جلسه حضور داشت با بیان اینکه منافع ملی علی القاعده باید برای جریان ها و گروه های سیاسی، نخبگان و دانشگاهیان با تمام تفکرات و سلایق اصل قرار بگیرد، بیان داشت: بر این اساس می بایست جدای از اینکه کدام نظر صحیح است بپذیریم که چه آنهایی که مخالف و منتقد برجام هستند و چه آنهایی که موافق و مدافع برجام می باشند در جهت اینکه معتقدند با این دیدگاه منافع ملی تأمین می شود اقدام به بیان نظرات و دیدگاه های خود می کنند و از این منظر قابل حترام هستند که البته می بایست با گفتگوی منطقی میان این دیدگاه ها که طیف ها و درجات مختلفی را در هر دو جریان شاهد هستیم بتوان بهترین راه ها را برای تأمین منافع ملی تأمین کرد.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران در ادامه این جلسه با بیان اینکه این قاعده سخن گفتن و اظهار نظر برای رسیدن به منافع ملی البته استثنائی نیز دارد که جریانی در کشور هستند که اصل منافع ملی را به تمسخر می گیرند، ادامه داد: به طوریکه شاهد بودیم در همین دانشگاه تهران و در جمع های گوناگونی که این جریان تشکیل می دهد بحث علوم هسته ای را که هم موافقان برجام و هم منتقدان آن قبول دارند که برای کشور لازم و ضروری است را به تمسخر گرفتند و می گفتند که هیچ فایده ای برای کشور ندارد و پاسخ ندادند که چرا این تعداد کشور صنعتی و همان غربی که آنها از آن به عنوان آمال و آرزو و الگو یاد می کنند، در این زمینه تلاش و فعالیت دارند و در کشورهایشان بر روی آن سرمایه گذاری می کنند.

 

استدلالی که این جریان که از آن به عنوان جریان "ما نمی توانیم" می توان یاد کرد هم در نوع خودش جالب توجه است و با بیان اینکه اینقدر در هسته ای هزینه کرده ایم و برایمان فایده ای نداشته، با رویکردی عوام فریبانه بحث هزینه و فایده را مطرح می کنند و البته پاسخ نمی دهند که اگر همه چیز را بخواهیم حتی در فرمول هزینه و فایده قرار بدهیم آیا می بایست این رویکرد و دیدگاهمان صرفاً کوتاه مدت باشد؟

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در تشریح این مطلب ادامه داد: اگر چنین دیدگاهی و رویکردی بخواهد صرفاً هزینه های صرف شده در بحث هسته ای را ببیند، آنوقت بفرمایند که هشت سال جنگ تحمیلی با آن همه هزینه های صورت گرفته شده نیروی انسانی و مالی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! خرمشهر را متری چند حساب می کنید تا خون این تعداد از شهدای دفاع مقدس توجیه پیدا کند؟ پس با توجه به اینکه همگان اذعان دارند که دفاع مقدس امری ضروری برای کشور بوده و منافع ملی کشور را تأمین کرده، این استدلال را نمی توان پذیرفت.

 

خضریان ادامه داد: همین منطق جریان "ما نمی توانیم" را در دوره قاجار که هر ایرانی که دلش برای منافع ملی بتپد وقتی به تاریخ رجوع می کند با تنفر از آن دوران یاد خواهد کرد در زمان اکتشاف نفت از سوی انگلیسی های خبیث به کار بردند که بگذارید بردارند ببرند ما این ماده‌ی بدبوی سیاه را می‌خواهیم چه‌کار کنیم. چرا که در همان روزگار هم اینطور نبود که اکتشاف نفت یک شبه انجام شود شرکت های مختلف انگلیسی با حمایت دولت آن کشور آمدند در نقاط مختلف کشور پژوهش انجام دادند و بعضاً هزینه های سنگینی کردند و در برخی از پروژه ها حتی به نتیجه هم نرسیدند اما آیا با گذشت زمان می توان گفت هزینه ای که کردند چه فایده ای داشته است؟

وی تاکید کرد: نباید نگاه کوتاه مدت به منافع ملی داشت، آمریکا و برخی کشورهایی که ادعای اقتدارگرایی می‌کنن،د همواره سعی دارند تفکر "ما نمی‌توانیم" در کشورمان غالب سازند که باید در مقابل این تفکر ایستاد و نگذاشت این گونه گفتمان در کشور شکل گیرد.


مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران با بیان اینکه جریان "ما نمی توانیم" امروز در برخی جاها ما را به خاک سیاه نشانده است، افزود: متاسفانه جریانی که ادعای غرب گرایی نیز دارد، در بسیاری از موارد قرون وسطایی فکر می کند و بر این باورند که به انرژی هسته ای نیازی نداریم و به چه دردمان می خورد؟ یک نمونه عینی و بارز هسته ای را می توان در تولید رادیو داروهایی دانست که در راکتور تهران بر خلاف باور آنهایی که می گفتند ما نمی توانیم تولید شد و آنهایی که بیمارانشان از این داروها امروز بهره مند می شوند قدرش را می دانند، بهره مندی از فناوری هسته ای در تست قطعاتی که در صنعت ماهواره به کار گرفته می شود یکی دیگر از فواید عینی ان است. البته اگر کسانی همچنان معتقدند که بهره مندی از دیگر فواید این فناوری همچون برق و کشاورزی هم به هزینه هایش نمی ارزد و به چه دردمان می خورد تنها می توان گفت بروید در زیر درختی زندگی کنید و با برگ های آن درخت هم خودتان را بپوشانید، اما این یک بار واقعا نمی توانید مانع پیشرفت این کشور شوید.

 

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به تفکر "ما نمی توانیم" گفت: برای اینکه این جریان را و قضاوت هایش در خصوص مسائل و منافع ملی را بهتر بشناسید، یک مثال از مواضع آن در خصوص بحث ملی شدن صنعت نفت می زنم تا بدانید کسانی که امروز می گویند چون هسته ای برای کشور فایده ای نداشته همان بهتر که رفتیم و توافق کردیم چگونه مصدق را به چالش می کشند.

خضریان افزود: یکی از چهره های اصلی این جریان در یادداشتی در ماهنامه نسیم بیداری در مرداد سال 91 با عنوان «چرا کودتا پیروز شد» که به مناسبت سالروز کودتای 28 مرداد منتشر شده بود می نویسد: "در جریان ملی شدن صنعت نفت اگر نگفته باشیم که واشنگتن تا حدود زیادی طرف ایران بود، دست کم در مقابل ما هم نبود اگر مصدق یکی از راه حل های آمریکا به نام «فرمول بانک جهانی را می پذیرفت بسیاری از خواسته های ایران تأمین می شد و آنها به سمت ساقط کردن دولت مصدق نمی رفتند." یعنی مصدق مقصر بود، آمریکایی ها دیگر راهی جز کودتا برایشان نمانده بود! یعنی آمریکایی ها خودشان همین چند سال پیش در دورانی که مادلین آلبرایت وزیر خارجه شان بود آمدند ضمن پذیرش اینکه در کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت مردمی مصدق نقش داشتند، تلویحاً ابراز تأسف کردند اما هستند کسانی در کشور که حتی در این قضیه باز هم تلاش دارند منافع ملی را نادیده بگیرند.

 

این فعال اسبق دانشجویی در ادامه با بازخوانی پیشنهاد بانک جهانی گفت: حالا برای اینکه امروز بدانید آنچه تحت عنوان فرمول بانک جهانی از آن یاد می شود چه بوده است باید گفت که این پیشنهاد چند بند مهم دارد یک اینکه براساس پیشنهاد ارائه شده اولاً ملی شدن صنعت نفت ایران به رسمیت شناخته نمی شد. دوم اینکه آنها می گفتند چون شما نمی توانید چاه های نفت خودتان را اداره کنید، پس بنابراین انگلیسی ها همچنان در صنعت نفت می بایست اشتغال داشته باشند و مهم تر از اینها اینکه قیمت نفت را غیرمنصفانه با ایران حساب می کردند و در حالیکه در آن زمان نفت تصفیه شده در حدود 3 دلار در هر بشکه بود، آمدند گفتند نفت شما را یک دلار و 75 سنت احتساب می کنیم و تازه بخشی از آن را باید بابت هزینه های استخراج و اینها بر می داشتند و خلاصه در مجموع می گفتند بابت هر بشکه 50 سنت به ایران می دهند. خوب اگر نگاه هزینه و فایده البته با نگاه کوتاه مدت و نوک دماغی بخواهد تصمیم گیر باشد، ببینید در کنار این پیشنهاد کاملاً استعماری باز هم می گوید به هزینه هایش نمی ارزد و باید مصدق کوتاه می آمد! یعنی جریان "ما نمی توانیم" حتی این اقدام درست مصدق را هم که منافع ملی را دنبال می کرد مورد سرزنش قرار می دهد.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: تاریخ گواهی می دهد که ملی شدن صنعت نفت اگر در برهه ای که در حال انجام بود برای کشور و مردم هزینه ها و تحریم هایی را تحمیل نمود، اما گذر زمان منافعش جبران مافات کرد و اگر نفت ملی نمی شد آن وقت معلوم نبود که چه بلاهایی بر سر مردم می آمد. البته مصدق که حزب اللهی نبود، مصدق لیبرال بود و امروز همان جریان ما نمی توانیم که عمدتا دارای نگرش های لیبرالی هستند حتی به یک لیبرال هم رحم نمی کنند و او را مورد سرزنش قرار می دهند.

 

دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مسئله هسته ای را برای قبولاندن به مردم با جنگ 8 ساله دفاع مقدس مقایسه می کنید و به آن تقدس می بخشید، ادامه داد: بنده به دنبال مقدس سازی نبودم و همه باید بدانند که خون شهدای هسته ای هم راستای خون شهدای دفاع مقدس است و اگر شهدای دوران دفاع مقدس بودند به دلیل روحیه جهادگونه و در تقابل با تفکر ما نمی توانیم که داشتند قطعا در جهاد علمی و حتی نرم در کشور وارد می شدند.

وی با اشاره به اینکه بنده نیز به وضعیت اقتصادی کشور نقد دارم، گفت: عده ای با جریان "ما نمی توانیم" آمدند و گفتند هسته ای بچرخد به شرطی که چرخ زندگی مردم هم بچرخد در حالی که این مسائل با هم در تناقض نیستند و لازم است که به هر دو آن توجه شود و مشکلات اقتصادی کشور نیازمند جهاد در داخل کشور است و نه چشم دوختن به آن سوی مرزها چرا که برجام جدای از اینکه بنده موافق و یا منتقدش باشم نمی تواند در پیشرفت کشور و بهبود وضعیت اقتصادی نقش مهمی ایفا کند.

 

خضریان در ادامه جلسه با اشاره به سوال دانشجویی در خصوص اینکه در سال های قبل همه مشکلات حتی آب مردم را هم به تحریم ها و برجام ربط می دادند و نظر شما در خصوص شرایط اقتصادی کشور پس از برجام چیست، با بیان اینکه روز گذشته آقای روحانی در دانشگاه تهران در حالی بیان کرد که صادرات برای اولین بار در سال های گذشته از واردات پیشی گرفته و به آن افتخار کرد که آمارهای رسمی ضمن تأیید سخنان وی حکایت از کاهش واردات خصوصاً در بخش کالای سرمایه ای و واسطه ای دارد که خود حاکی از تأیید رکود در کشور است.

 

 آقای روحانی در خصوص آمار صادرات و واردات حرفی پوپولیستی زد که باید در دانشگاه به آن پاسخ داده شود.  تا مبادا فکر شود که در دانشگاه عده ای بی سواد و یا بی شناسنامه حضور دارند.

وی با بیان اینکه ایشان در حالی به این آمار اشاره کردند که همانطور که عرض کردم بر روی کاغذ حرف درستی است و آمارهای رسمی نیز آن را تأیید می کند، گفت: اما این در حالیست که براساس همان آمارهای رسمی صادرات غیرنفتی کشور در سال 94، 16 درصد کاهش یافته و علی القاعده پیشی گرفتن صادرات از واردات به معنای رشد اقتصادی در امر صادرات نیست و آنچه رخ داده کاهش در امر واردات است و همانطور که می دانید واردات به سه دسته کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی تقسیم می شوند و از قضی تازه واردات در بخش کالاهای مصرفی نیز کاهش نیافته که افزایش نیز پیدا کرده و آنچه کاهش یافته واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است و این به معنای تعطیلی کارخانجات و تولیدی هایی است که در ازای واردات این کالاها با چرخاندن چرخ صنعت، ضمن ایجاد اشتغال باعث ایجاد ارزش افزوده شده و به نفع اقتصاد عمل می کردند.

 

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران با بیان اینکه برای درک بهتر تبعات آنچه که دولت در حوزه اقتصاد به آن افتخار کرده است شما را به دیگر آمارهای رسمی ارجاع می دهم، افزود: در حوزه اشتغال نرخ بیکاری در تابستان به 12/5 درصد رسید که این رقم نسبت به 16 فصل اخیر بی سابقه بوده است و برای خودش یک رکورد محسوب می شود که البته اگر این نرخ را در رده سنی 15 تا 29 سال بررسی نماییم عدد 25 درصد بیکاری را شاهدیم که حکایت از بیکاری یک جوان از میان هر چهار جوان در کشور دارد که یک افتضاح به حساب می آید.

خضریان همچنین بیان داشت: البته بد نیست بدانید که طبق تعریف شغل اگر فردی هر یک ساعت هم در هفته کاری داشته باشد در این آمار شاغل به حساب می آید و آیا در واقعیت می توان به چنین فردی شاغل گفت؟!

 

این فعال اسبق دانشجویی همچنین به تعطیلی برندهای معتبری همچون ارج، آزمایش و روغن نباتی قو با سوابقی بالا در طی چند وقت اخیر اشاره کرد و ادامه داد: براساس گفته آقای پرویز حسابی عضو اتاق بازرگانی 20 هزار واحد تولیدی در کشور بعد از برجام تعطیل شده اند که این خود گویای وضعیت اقتصادی کشور، آمار بیکاری و همچنین دلیل پیشی گرفتن صادرات بر وارداتی است که آقای روحانی به آن افتخار هم می کنند.

خضریان همچنین در پاسخ به یکی از حاضران در مراسم که تعاملات بین المللی را جزء دستاوردهای برجام می دانست، گفت: با نگاهی به تاریخچه مذاکرات ایران و 1+5 که بیش از ده سال است همه قدرت های بزرگ جهان با ایران به مذاکره می پرداخته اند، نمی توان مدعی شد که پس از برجام تعاملات بین المللی ایران برقرار شده و البته این را هم باید بدانید که اگر آمریکا و غرب حاضر به گفتگو و مذاکره با ایران هستند دلیلش قدرت کشور است آنان چون ضرب شست ما را خوردند، با کشورمان وارد مذاکره شدند.

 

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: با نگاهی به آمار اخیر گمرک می توان دریافت ترکیب کشورهایی که یک سال پیش از برجام و در اوج تحریم ها با ایران معامله داشتند با هفت ماهه اخیر سال 95 برابر است و با وجود برجام هیچ کشور جدیدی وارد تعامل با ما نشده است.

وی همچنین در خصوص افزایش واردات کالاهای مصرفی کشور از چین اظهار داشت: واردات ما از کشور چین در 8 سال فعالیت دولت نهم و دهم جمعاً 40 میلیارد دلار یعنی سالی 5 میلیارد دلار بود که آماری افتضاح است؛ با این وجود آمار واردات ما در سه سال اخیر از چین 31 میلیارد دلار یعنی سالی بیش از 10 میلیارد دلار شده است که نمی دانم چه عنوانی می توان برایش به کار برد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد