علی خضریانجمعه 26 خرداد 1402 , 21:230 نظر
0+
0-
کد خبر: 1122
| |

گزارش سال سوم نمایندگی مردم

گزارش سال سوم نمایندگی مردم

سومین سال از آغاز عهد و پیمانی که با خدا و شما مردم عزیز برای حضور در مجلس یازدهم بسته بودم، به پایان رسید.

سومین سال از آغاز عهد و پیمانی که با خدا و شما مردم عزیز برای حضور در مجلس یازدهم بسته بودم، به پایان رسید.
در تمام این سه سال همه‌ی تلاشم این بود تا به قدر وسع ضمن کسب رضای الهی، مصالح ملی، مردم عزیز و رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب سرلوحه افکار، تصمیمات و اقداماتی باشد که در دو حوزه تقنینی و نظارتی صورت گرفته است.
از آنجایی که مهمترین و اصلی‌ترین شئون پذیرش هر مسئولیتی، پاسخگویی نسبت به اقدامات و عملکرد به مقامی است که از سوی ایشان منصوب شده‌ایم. لذا وظیفه خود می‌دانم در آغاز چهارمین سال نمایندگی مردم ایران، گزارش عملکرد سال سوم خدمت را حضورتان ارایه کنم.
آنچه خلأ آن برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی احساس می‌شود، وجود یک سازو کار مشخص، مدون با قابلیت‌ها ارتباطی گسترده و همه جانبه با مردم می‌باشد تا نواقص و محدودیت‌های ارتباط حضوری و چهره به چهره را کاهش دهد. لذا در سومین سال نمایندگی مجلس همچنان از طریق سامانه‌ ارتباطی- تعاملی «نماینده یار» (namayandehyar.ir) تلاش شد تا با دریافت و پیگیری بیش از ۱۰۰۰ درخواست، پیشنهاد و شکایت مردمی تا حدودی این موضوع برطرف شود. ارتباطی هدفمند با اقشار مختلف مردم و نخبگان و بهره‌گیری از نظرات، پیشنهادات و انتقادات ایشان که در طول دو سال فعالیت آن و از دل بیش از ۲۵۰۰ ارتباط برقرار شده، ثمرات متعددی را در حوزه تقنینی و خصوصاً نظارت مردمی داشته است.
حساسیت بر بیت‌المال و گرفتن گریبانِ مدیران متجاوز به حقوق مردم و ضایع کنندگان سرمایه‌های ملی از طریق ثبت شکایت‌های متعدد در طول سه سال گذشته در کمیسیون اصل نود، طرح سوال از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص عدم اجرای قانون حساب واحد خزانه و همچنین وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تکالیف قانونی سازمان مرکزی تعاونی روستایی در طول یکسال گذشته و جمعا ۹ سوال از وزرای دولت در طول سه سال گذشته برای اصلاح روندها و حل مشکلات مردم مورد استفاده قرار گرفته است.
بهره‌مندی از ظرفیت تذکر به وزرای دولت در سومین سال نمایندگی مجلس که جمعا ۷ مورد در خصوص رعایت قیمت‌های مصوب به وزرای صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیگیری مسایل شهرستان‌های حوزه انتخابیه، اهمیت تدریس تاریخ دفاع مقدس در مدارس، پیگیری طرح شفافیت از هیأت رئیسه مجلس، حمایت از خبرنگاران جبهه انقلاب در فتنه ۱۴۰۱ و پیگیری برخورد با آمران و عاملان بولتن نویسان دروغ‌پرداز بوده است. و در طول یه سال گذشته نیز جمعا ۲۱ مورد از این ابزار نظارتی استفاده شده است.
پذیرش مسئولیت در ۴ تحقیق و تفحص از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی طی یکسال گذشته به عنوان رئیس هیأت تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، نایب رئیس هیأت تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دوران هشت ساله بیژن زنگنه و همچنین عضویت در هیأت‌ها تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان آب و فاضلاب کشور از جمله اقداماتی بوده که در راستای ایفای وظیفه نمایندگیِ شما مردم از آنها بهره جسته‌ام که ان‌شاءالله هر چهار تحقیق و تفحص طی ماه‌های آینده به اتمام رسیده و گزارش آنها در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
گزارشی که در ادامه تقدیم شما می‌گردد از این منظر قابل ارزیابی است و بی‌شک نقطه‌نظرات و دیدگاه‌ها و انتقادات شما همچون گذشته، چراغ راه آینده این حرکت بوده و هیچگاه از آن بی‌نیاز نخواهم بود.
برای اشاره به خلاصه مهمترین اقدامات سال سوم حضور در مجلس شورای اسلامی- علاوه بر موارد فوق الذکر- می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
پیگیری اجرای صحیح شفافیت تسهیلات کلان بانکی و اشخاص مرتبط شبکه بانکی که با پیشنهاد اینجانب برای دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در قانون بودجه به تصویب رسیده و تنها طی یک سال گذشته منجر به شفافیت ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان و شناسایی بانک‌های متخلف از قانون گردیده است.
طرح ارتقای شفافیت مالی در کشور که طی یکسال گذشته از سوی اینجانب مطرح و در حال بررسی در کمیسیون‌های تخصصی است.
تکمیل طرح دو فوریتی ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی به ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در طول سال گذشته با همکاری دیگر دستگاه‌ها که در خردادماه سال جاری در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.
طرح دو فوریتی استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از سوی اینجانب، در جهت احقاق حق داوطلبان آزمون وکالت و رفع انحصار از آن که تنها در سال گذشته پس از تصویب در مجلس منجر به افزایش پذیرفته شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه از حدود ۲ هزار نفر به بیش از ۱۰ هزار نفر گردید.
تصویب نهایی طرح استفساریه اینجانب در خصوص ماده ۱۱ قانون آزمون‌های سراسری در مجلس که ضمن بازگشت به تحصیل حدود ۵ هزار دانشجو به کلاس‌های درس منجر به بستن شدن دریچه غیرقانونی دعوت دانشجویان به آزمون مجدد از سوی سازمان سنجش شد.
تهیه گزارشی از سوی اینجانب در خصوص «نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی دولت دوازدهم در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود که در صحن علنی مجلس قرائت گردید و طی آن رئیس سابق انرژی اتمی و رئیس جمهور دولت دوازدهم به دلیل استنکاف از اجرای قانون در زمان مقرر، گزارش تخلفات ایشان به دستگاه قضایی ارسال شده است.
تهیه گزارشی از سوی اینجانب در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامه آب و هوایی پاریس و با محورهای مهمی درخصوص چالش‌های اجرای موافقت نامه مذکور برای کشور از جمله نبود منبع تامین هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای تعهدات، بی اثر بودن توافقنامه پاریس در زمینه کاهش آلودگی هوا، ایجاد مانع در مسیر پیشرفت کشور علی الخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی و سایر تبعات سیاسی و امنیتی آن که در صحن علنی مجلس قرائت گردید.
در سومین سال حضور در مجلس شورای اسلامی تلاش کردم این امانت الهی که بواسطه‌ی رای مردم بر دوش گرفتم را با حضور منظم در نشست‌ها و جلسات مجلس ادا کنم و در بیش از ۹۸درصد جلسات صحن علنی مجلس حضور داشته و تقریبا به همین مقدار (۹۵ درصد نیز در رأی‌گیری‌ها مشارکت فعال داشته باشم. همچنین در بیش از ۹۵ درصد جلسات کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی این کمیسیون نیز حاضر باشم. ضمن اینکه در طول هر سه سال گذشته از سوی هیأت رئیسه مجلس به عنوان یکی از منظم‌ترین نماینده‌های مجلس برای هر سال انتخاب شده‌ام.
با توجه به اهمیت نظارت میدانی و ارتباط بدون واسطه با مردم در مدت یکسال گذشته از ۲۶ نظارت میدانی از مناطق مختلف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و گفتگو با اقشار مختلف مردم پرداختم. همچنین به ۱۰ سفر استانی برای رفع مشکلات مردم عزیز استان‌های مختلف کشور رفتم که در طول سه سال نمایندگی جمعا ۷۲ بازدید از مناطق مختلف استان تهران و ۳۶ سفر استانی با مصوبات مشخص و قابل پیگیری حاصل شده است.

 

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد