سه شنبه 26 ارديبهشت 1402 , 16:370 نظر
0+
0-
کد خبر: 1094
| |

علی خضریان گفت:

نحوه مدیریت مجلس در سه سال گذشته از نقاط ضعف این مجلس بوده است

نحوه مدیریت مجلس در سه سال گذشته از نقاط ضعف  این مجلس بوده است

باید بپذیریم که مجلس یازدهم در کنار نقاط قوتی که داشته است، در طول سه سال گذشته خصوصاً در نحوه مدیریتش دارای نقاط ضعفی است که عموم آن را می‌بایست در تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه مجلس جستجو کرد.

علی خضریان با اشاره به انتخابات چهارمین اجلاسیه هیات رئیسه دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، گفت: باید بپذیریم که مجلس یازدهم در کنار نقاط قوتی که داشته است، در طول سه سال گذشته خصوصاً در نحوه مدیریتش دارای نقاط ضعفی است که عموم آن را می‌بایست در تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه مجلس جستجو کرد. برخی از این نقدها را حتی می‌توان در بازخورد گیری از فضای اجتماعی نیز دریافت کرد. موضوعاتی چون عدم توجه به نیازهای اصلی و اولویت‌های اصلی جامعه در تعیین دستور جلسات، خصوصاً موضوعاتی که در صورت تصویب می‌توانستند دردی را در موضوعات مختلف از جامعه بر طرف کنند یا مانع ایجاد برخی خسارات اجتماعی یا اقتصادی شوند، مدت‌ها در نوبت می‌ماندند و یا همچنان مانده‌اند. 

وی افزود: همچنین نحوه تصمیم‌گیری و عملکرد هیأت رئیسه مجلس در موضوعاتی چون شفافیت آرای نمایندگان که مطالبه به حق اجتماعی بود، زیر سوال است و در ازای آن موضوعاتی در دستور صحن قرار گرفتند که بعضاً برخی از آنها فاقد اولویت و پختگی لازم بودند. و به همین دلیل شاهدیم به دفعات از صحن مجدداً به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شدند و با گرفتن وقت مجلس جالب اینکه با کمترین زمانی چون اراده هیأت رئیسه مجلس را برای تصویبشان شاهدیم، مجدد در دستور صحن قرار گرفتند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به پیش بینی قانون آیین نامه داخلی مجلس که انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس را بصورت سالانه قرار داده است، به نظر می‌رسد هدف قانون گذار از این موضوع ارزیابی مداوم عملکرد اعضای هیأت رئیسه مجلس توسط نمایندگان و اصلاح ترکیب آن در جهت تقویت عملکرد و کارآمدسازی مجلس می‌باشد که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فراکسیون نباید محل سانسور واقعیت‌های مجلس باشد، اگر فراکسیون انقلاب اسلامی عملکرد هیأت رئیسه مجلس را ارزیابی صحیح و نقد نکند، کجا محل نقد و ارزیابی خواهد بود؟ آیا هیچ نقدی به عملکرد مجلس یازدهم در سه سال گذشته وارد نیست؟ اگر نقدی وارد است که با مراجعه به جامعه می‌بینیم هست، مسیر اصلاحش در اجلاسیه چهارم نیست؟ به نظر می‌رسد بی اعتنا به این نقدها نمی‌توان وارد اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم شد.

خضریان با انتقاد از عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی در این خصوص، گفت: انتظار این است که هیأت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی با تعیین شاخص‌هایی که امکان ارزیابی و نمره‌دهی به اعضای هیأت رئیسه مجلس را برای نمایندگان فراهم کند، زمینه شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های ایشان را در جهت تصمیم‌گیری درست فراهم می‌کرد تا نمایندگان مجلس بتوانند با مبنای مشخص و شفاف که قابل ارزیابی باشد، تصمیم‌گیری کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس یازدهم افزود: متأسفانه این اقدام در فراکسیون انقلاب اسلامی به دلایل مختلفی از جمله اشتراک میان اعضای هیأت رئیسه مجلس با هیأت رئیسه فراکسیون که در حقیقت نظارت کننده و نظارت شونده در آن یکی شده، به وقوع نپیوسته است و در حقیقت شاهدیم که به جای شاخص‌گذاری برای تصمیم‌گیری صحیح، آنچه بسترش در تصمیم‌گیری از سوی فراکسیون مهیا شده ارتباطات سیاسی، قبیلگی، قومی، منطقه‌ای و خدای ناکرده منافع مالی شخصی یا حوزه انتخابیه‌ای است.

خضریان در ادامه افزود: آیا در چنین شرایطی می‌توان از عموم نمایندگان دلسوز مجلس انتظار داشت که وجدان شخصی را تعطیل کنند و یا اطلاعاتی که بصورت فردی در خصوص اقدامات صورت گرفته شده برخی برای کسب رأی در هیأت رئیسه مجلس کسب کرده‌اند را نادیده بگیرند و یا نقایصی که در مدیریت کنونی مجلس از سوی هیأت رئیسه مجلس مشاهده کرده‌اند را در انتخاب اعضای اجلاسیه چهارم کنار بگذارند و به اسم اجماع و یا اتحاد نسبت به تصمیماتی که در حداقل‌ترین و خوشبینانه ترین حالت بخشی از آنها براساس لابی‌های غیر منطقی و نامعقول به دست آمده است، پایبند بمانند. اگر چنین امری انقدر دارای اهمیت و حیاتی است، چرا رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات اجلاسیه سوم، در نشست عمومی فراکسیون اعلام کرد که هیأت رئیسه فراکسیون مصوب کرده که تصمیم‌گیری در خصوص اعضای هیأت رئیسه مجلس در فراکسیون صورت نپذیرد و یک راست در صحن علنی مجلس انجام شود؟! و اجازه تصمیم‌گیری و نقادی از عملکرد هیأت رئیسه با گذشت دو سال از عمر مجلس و در حالی که بزنگاه مهمی برای تقویت نقاط قوت و رفع ایرادات در مدیریت مجلس بود، داده نشد؟! 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد امروز طرح ادعای اتحاد و اجماع میان نیروهای انقلاب در پایبندی به تصمیم فراکسیون انقلاب اسلامی، حداقل از سوی کسانی که به دلیل کم‌کاری یا تعارض منافع مانع کارآمدی فراکسیون در ارزیابی و نظارت صحیح هیأت رئیسه مجلس شده‌اند و همچنین در سال گذشته نیز با وجود همه این ایرادهای موجود، تصمیمشان عدم رأی‌گیری در فراکسیون برای انتخاب نامزدهای منتخب برای هیأت رئیسه مجلس بوده است که در نهایت منجر به لابی و رایزنی تعدادی از نامزدهای هیأت رئیسه مجلس با نمایندگان غیر فراکسیون اکثریت برای کسب رأی در صحن علنی مجلس می‌گردد که خوب علی‌القاعده تبعات خاص خودش را نیز در اداره مجلس بر جای گذاشته است، حتماً مسموع نیست.

وی در ادامه با اشاره به اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: موضوع تعهد و الزام نمایندگان مجلس به تصمیمات فراکسیونی به نظر می‌رسد در صورتی که بدون ارزیابی و اقناع نمایندگان و صرفاً با لابی و رأی گیری بدون انجام گفتگو صورت پذیرد، عملاً برخلاف اصل ۸۵ قانون اساسی است که تصریح دارد سِمَتِ نمایندگی در مجلس قائم به شخص است و قانون‌گذاران نمی‌‌توانند آن را به شخص یا گروهی واگذار نمایند. این امر خود حکایت از این دارد که نظر و رای‌گیری غیراقناعی و بدون ارایه برنامه در فراکسیون نمی‌تواند و نباید باعث شود که نمایندگان نظر خود را کنار گذاشته و به اسم اجماع به تصمیم و رایی که دیگری داده است، تمکین کنند.

خضریان در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از علامه مصباح یزدی در خصوص تعهد به تصمیمات جمعی در تشکیلات، گفت: ضمن اینکه در صورتی که فراکسیون انقلاب اسلامی در گام کارکردی درست عمل کند و زمینه ارزیابی با تعیین شاخص‌های درست را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهد، ممکن است همچنان نماینده‌ای با نظر جمعی مخالفت داشت باشد و همچنان به حجت نرسیده باشد. این موضوعی است که بنده می‌خواهم ارجاع به نظر مرحوم علامه مصباح یزدی در این خصوص بدهم که در این خصوص از ایشان سوالی مطرح شد که اگر عضوی از یک تشکیلات سیاسی که با رعایت همه این شاخص‌گذاری‌ها و ارزیابی‌ها به تصمیمی در خصوص معرفی افراد رسید، همچنان نظرش با دیگر اعضا متفاوت بود، باید چه کار کند؟ بر این موضوع تأکید داشتند که می‌بایست به نظری که برایش حجت می‌باشد عمل کند و الزامی در پذیرش نظر جمعی نیست. خوب حال که یک فیلسوف اسلام شناس که از منظر رهبری معظم انقلاب به عنوان مطهری زمان و استاد فکر یاد می‌شود، اینگونه نظر می‌دهند، چطور برخی قصد دارند با جوسازی و پروپاگاندای رسانه‌ای مانع تصمیم‌گیری درست نمایندگان مجلس شوند؟!

وی همچنین گفت: ما باید به سمت تصمیم جمعی درست حرکت کنیم، هیچ کس مانع این نیست اما مهم‌تر از جمعی بودن، تصمیم درست بودن حائز اهمیت است. در همین راستا ارزیابی از عملکرد همه اعضای هیات رئیسه مجلس در طول سه سال گذشته و اعلام شفاف آن به نمایندگان باید انجام شود تا بر مبنای آن بتوان تصمیم درست گرفت. ما نباید نگاه سیاسی به این موضوع داشته باشیم، بلکه انتخابات هیأت رئیسه مجلس را باید در مسیر اینکه تأمین منافع مردم در آن دیده شود، مشاهده کرد. والا غیر از این باشد همانطور که این سه سال به پایان رسید، سال آخر مجلس یازدهم هم در کمتر از چشم برهم زدنی تمام خواهد شد و کارنامه مجلس یازدهم و تک تک نمایندگان مجلس در پیشگاه خداوند متعال و مردم عزیزمان قرار خواهد گرفت.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد