

تاریخی در متن امروز

مسایل و معضلات کنونی درباره حجاب، معلول متغیرهای اجتماعی متعددی است و نمیتوان شیوع بیحجابی در بخشی از جامعه را تنها به یک یا دو عامل خاص نسبت داد و برخوردی سطحی و عوامانه با این فرایند پیچیده اجتماعی کرد.
مسایل و معضلات کنونی درباره حجاب، معلول متغیرهای اجتماعی متعددی است و نمیتوان شیوع بیحجابی در بخشی از جامعه را تنها به یک یا دو عامل خاص نسبت داد و برخوردی سطحی و عوامانه با این فرایند پیچیده اجتماعی کرد.
موضوعی که اگر از همان ابتدای ظهور این پدیده نابهنجار اجتماعی و در شرایط شدت و فراگیری پایینتر، مسئولانه و عالمانه در این باره تأمل و تصمیمسازی و اقدام میشد، هرگز شاهد شدت یافتن روزافزون آن و تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی نبودیم و در موقعیت فعلی قرار نمیگرفتیم.
متأسفانه از همان سالهای آغازین انقلاب، شاهد رفتارهایی برای دفاع از حجاب و مقابله با بدحجابی در جامعه بودیم که با جهتگیریِ اجتماعی گفتمان انقلاب اسلامی، فاصله بسیار زیادی داشت.
جریانی که امروز پرچمدار وادادگی در همه شئون سیاسی و فرهنگی است، آن زمان نیز با اقدامات افراطی برآمده از هیجانات و برخلاف عقلانیت انقلابی، روشهای سخت و گزندهای را در مواجهه با این پدیده در پیش گرفتند و صورت ناروایی از نهی از منکر و حجاب را ساخته و پرداخته کردند.
اقداماتی که امثال اکبر پونز با رفتارهای ناموجه و غیراخلاقی در دهه ۶۰ رقم زدند، موجب هراسافکنی و احساس بیگانگی با آرمانهای فرهنگی انقلاب در جامعه شد. پس از آن نیز همین جریان در دهه ۷۰ از سوی دیگر بوم افتاد و با ایده تساهل و تسامح، رهاشدگی فرهنگی و ابتذال را تئوریزه و اجرا کرد.
ممکن است برخی نسبت به آنچه بیان شد، از باب اینکه این مسایل مربوط به تاریخ است، خرده بگیرند. اما این مطالب تنها یک روایت تاریخی که پشت سر نهاده شده نیست، بلکه تاریخی است که در متن امروز جامعه آثارش جاری و ساری است. لذا نمیتوان شرایط اکنون را بدون تحلیل درست از گذشته شناخت.