دوشنبه 22 اسفند 1401 , 17:120 نظر
0+
0-
کد خبر: 1059
| |

خضریان:

معاونت علمی موظف به تشکیل منظم جلسات شورای توسعه گیاهان دارویی است

معاونت علمی موظف به تشکیل منظم جلسات شورای توسعه گیاهان دارویی است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در راستای اجرای سند ملی گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری موظف به برگزاری منظم جلسات ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی است.

علی خضریان  سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، در تشریح جلسه امروز کمیسیون، اظهار داشت: به منظور پیگیری اجرای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی جلسه‌ای با حضور ارکان شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، معاونین و مدیران وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و سازمان تأمین اجتماعی حضور داشتند و گزارشاتی از عملکرد خود در خصوص اجرای سند ملی گیاهان دارویی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نمودند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر ساماندهی و طب سنتی و ایرانی بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی حوزه سلامت و همچنین لزوم تشکیل جلسات شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی متأسفانه جلسات این ستاد از سال ۱۳۹۲ تاکنون به طور منظم برگزار نشده است و با وجود ظرفیت بالای کشور نتوانسته‌ایم سهم قابل توجهی در حوزه اقتصاد، درمان و ترویج گیاهان دارویی داشته باشیم و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در دوره‌های مختلف اراده کافی برای سازماندهی و نظم بخشیدن به حوزه گیاهان دارویی و اجرای قوانین بالادستی را ندارد و وزیر بهداشت نیز در جلسات این ستاد حضور منظمی نداشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از سوی افرادی تحت عنوان متخصصان طب سنتی، گفت: به دلیل عدم ساماندهی بخش‌های ذیربط و عدم ورود به موقع به موضوع، شاهدیم افرادی با جعل عناوین و یا سوءاستفاده از اقبال مردم به بحث گیاهان دارویی اقدام به فروش برخی از مواد غیرقابل تائید و غیرعلمی تحت عنوان گیاه دارویی می‌کنند که این مسئله باعث شده کمیسیون اصل نود به طور جدی ساماندهی ساختار علمی و همچنین ترویج گیاهان دارویی و سنتی را براساس سند ملی گیاهان دارویی پیگیری کند.

خضریان افزود: در این جلسه بر اساس گزارش معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مقرر شد جلسات شورای ستاد توسعه علوم و فناوری به صورت فصلی و منظم در عالی‌ترین سطح برگزار شود و کارگروه‌های تخصصی نیز فعالانه عمل کنند. همچنین موضوع تاسیس مجتمع بزرگ طب سنتی از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی پیگیری شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پایان گفت: در این جلسه با توجه به اینکه لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد، قرار شد پیشنهادات بخش‌های مختلف ذیصلاح برای اعمال در لایحه برنامه توسعه ظرف یک هفته آینده تدوین شده و در اختیار معاونت علمی و کمیسیون اصل نود قرار دهند و وزارت صمت نیز مکلف شد به منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد تحت عنوان عطاری براساس نظام صلاحیت حرفه‌ای نظارت‌های کامل را اعمال کند.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد