شنبه 10 دي 1401 , 13:050 نظر
0+
0-
کد خبر: 976
| |

کمیسیون اصل نود مانع از خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری غیر اصولی می شود

کمیسیون اصل نود مانع از خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری غیر اصولی می شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون با وزیر جهادکشاورزی و مسئولین سازمان ثبت و نقشه برداری گفت: قرار شد باتوجه به اهمیت پرهیز از خرد شدن اراضی و اهمیت موضوع جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها، کارویژه ساماندهی و یکپارچگی زمین‌های کشاورزی به قرارگاه صدور اسناد کشاورزی اضافه شود.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه موضوع تعیین تکلیف نحوه رفع تداخلات مستثنیات و اراضی ملی، سنددار کردن اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین موضوع توجه به صنایع تبدیلی و ساماندهی این صنایع نیز با توجه به نیاز کشور و ظرفیت‌های روز مورد مطالبه و توجه کمیسیون اصل نود قرار داشت.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: اراضی کشاورزی از منابع اصلی خودکفایی و اقتدار غذایی کشور بوده و منبع طبیعی تجدیدناپذیر محسوب می‌شوند. لذا هرگونه طرح و برنامه‌ای از سوی دولت می‌بایست با رعایت ملاحظات لازم تدوین و اجرا شود؛ به نحوی که تغییر کاربری و خردی بیش از پیش اراضی زراعی و باغی را دامن نزند.
خضریان تصریح کرد: در حال حاضر طبق آمار، اراضی کشاورزی به شدت در حال خرد شدن هستند و اعطای سند رسمی به هر زمینی با هر مساحتی، زمینه سوداگری اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آنها را بیش از پیش فراهم خواهد کرد. لذا باید نسخه مناسب‏تری را برای تضمین حقوق مالکیت اراضی خرد، مطابق با قوانین بالادستی از جمله قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و بند سوم سیاست‏های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی اتخاذ نمود. بدون شک، به رسمیت شناختن تقطیع اراضی، مغایر اسناد بالادستی نظام است. در این راستا، سازوکارهای تشویقی برای رسیدن اراضی به حد فنی قانونی، باید مد نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
وی افزود: مقرر شد به منظور تعیین تکلیف این مسئله و همچنین اهمیت موضوع جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها، کارویژه ساماندهی و یکپارچگی زمین‌های کشاورزی به قرارگاه صدور اسناد کشاورزی اضافه شود و تکالیف بر زمین مانده وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اعطای مشوق‏‌های مناسب برای یکپارچه‏سازی اراضی کشاورزی، هرچه زودتر رنگ عمل به خود بگیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه لزوم توجه به صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی است که می‌تواند ظرفیت فراوانی در حوزه اشتغال و ارزش افزوده در کشور ایجاد کند و در این حوزه قرار شد جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی برای ساماندهی مسئله تشکیل شود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد