پنجشنبه 12 آبان 1401 , 16:100 نظر
0+
0-
کد خبر: 914
| |

تذکر جدی کمیسیون اصل نود به وزیر بهداشت برای حل مشکل کمبود دارو

تذکر جدی کمیسیون اصل نود به وزیر بهداشت برای حل مشکل کمبود دارو

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه سه ساعته کمیسیون با وزیر بهداشت بر لزوم حل مشکل کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک در کشور تاکید شد.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در تشریح نشست کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونین این وزارت‌خانه اظهار داشت: جلسه سه ساعته کمیسیون به منظور پیگیری وضعیت اخذ مابه التفاوت از اعضای زنجیره تولید و توزیع در طرح دارویار، اجرای سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو موسوم به تیتک، اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و پیگیری موضوع طب سنتی برگزار شد.وی افزود: بر اساس بررسی‌های اولیه کمیسیون میزان مابه التفاوتی که بین نرخ جدید و قدیم پس از حذف ارز ترجیحی در طرح دارویار ایجاد شده در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که مقرر گردید در این خصوص کارگروهی متشکل از کمیسیون اصل نود و وزارت بهداشت تشکیل و ظرف حداکثر دو هفته نتیجه را اعلام، و وزارت بهداشت در خصوص اخذ این مبلغ از اعضای زنجیره با اعلام برنامه زمان‌بندی اقدام نماید.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به معضل کمبود برخی اقلام دارویی در کشور به ویژه آنتی بیوتیک ها گفت: سوءمدیریت و ترک فعل در این موضوع برای اعضای کمیسیون محرز است. لذا در خصوص اینکه با توجه به شرایط ارزی کشور و نیازهای روز چه دستگاهی مسئولیت پیش‌بینی این شرایط و کدام مجموعه‌ها جهت تامین دارو اقدام می‌کردند، نیاز به بررسی بیشتر دارد و در جلسه به وزیر بهداشت، از سوی اعضای کمیسیون تذکر داده شد که لازم است هرچه سریعتر این مشکل مرتفع شود.

 

وی تصریح کرد: در ادامه این جلسه با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۲ مصوب شده است تا سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو (تیتک) با هدف ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور راه اندازی شود؛ اما پس از گذشت ۹ سال هنوز این سامانه به شکل کامل تکمیل نشده است. موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید که اولاً وزارت بهداشت حداکثر تا یکشنبه هفته آینده دستگاه‌هایی که در این خصوص همکاری نمی‌کنند را به کمیسیون معرفی نموده و ثانیاً کارگروهی متشکل از کمیسیون اصل نود و وزارت بهداشت ضمن بررسی تکالیف باقیمانده در این خصوص طی دو هفته برنامه زمانبندی برای راه اندازی کامل این سامانه را اعلام نماید.

 

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه بخش دیگر از جلسه مربوط به پیگری آخرین وضعیت اجرای سند ملی گیاهان دارویی و طب مکمل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، خاطرنشان کرد: پیگری ایجاد یک ساختار تشکیلاتی در وزارت بهداشت در سطح معاونت برای طب سنتی و مکمل و حل موانع قانونی این موضوع در بخشی از جلسه بررسی شد و پیشنهادات مختلفی در این بخش مطرح گردید و مقرر شد طی یکماه آینده حوزه تکالیف آموزشی و ترویجی وزارت بهداشت در حوزه طب مکمل احصا شود.

 

خضریان تاکید کرد: با عنایت به گزارش‌های دریافتی در حوزه توسعه طب مکمل اقداماتی در وزارت بهداشت در دوره اخیر انجام شده است، اما در گذشته بنا به تصمیماتی معاونت خاص این بخش منحل شده و بی‌توجهی‌هایی به این موضوع صورت گرفته است که لازم است اصلاح شود.

 

وی تصریح کرد: بخش دیگر جلسه به بررسی اقدامات انجام شده در مورد افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داشت که مسئولین آموزش وزارت بهداشت گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص ارائه کردند.

 

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی خاطرنشان کرد: براساس گزارش ارایه شده در مورد رشته پزشکی عمومی و دندانپزشکی خوشبختانه شاهد افزایش ظرفیت هستیم. اما در مورد تخصص‌های مورد نیاز کشور خصوصا در مناطق محروم با عنایت به اعلام وزارت بهداشت جهت اختصاص سهمیه ۵۰۰ نفری جدید جهت بومی‌گزینی، مقرر شد این موضوع در قالب تکمیل ظرفیت‌ها و همچنین پذیرش بومی از میان شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری با عنایت به تلفیقی از رشته‌های خالی مانده و همچنین مورد نیاز در مناطق محروم کشور با جذب نیروی بومی مورد توجه قرار گیرد و ساز و کار جذب آن به همراه جزییات رشته‌ها به کمیسیون اصل نود مجلس گزارش شود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد