سه شنبه 01 شهريور 1401 , 16:430 نظر
0+
0-
کد خبر: 862
| |

موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح تعیین تکلیف آزمون وکلا

موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح تعیین تکلیف آزمون وکلا

نمایندگان مجلس با تقاضای دوفوریت طرح استفساریه و مواد ۳ ، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در خصوص تعیین تکلیف آزمون وکلا موافقت کردند.

علی خضریان به عنوان متقاضی استفساریه گفت: همکاران محترم، اتفاقات تلخی که روز گذشته توسط مرکز وکلای قوه قضائیه اتفاق افتاد، توهین به مجلس شورای اسلامی و قانون تسهیل کسب و کارها بود. چند نکته را مطرح می کنم.

وی افزود: قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار را با 3 هدف در دستور کار مجلس قرار دادیم و به تصویب شما رسید؛ 1- حذف فرآیندهای زائد و تغییر قائده مبنا و و ثبت محور شدن مجوزها، 2- مبارزه با رانت، تبعیض و جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای و 3- حذف انحصارهای شغلی موجود در حوزه های مختلف علی الخصوص خدمات حقوقی.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس یازدهم تصریح کرد: همکاران؛ در حال حاضر در حوزه وکالت آنچنان انحصار در خدمات حقوقی وجود دارد که در سایه عدم دسترسی مردم به این خدمات، حقوقشان با مخاطره جدی مواجه شده است، کما اینکه به اذعان متولیان صنف وکالت هم اکنون بیش از 90 درصد پرونده های قضائی بدون وکیل به دادگاه می رود و به بهانه های مختلف آقایان مانع حضور قشر دانشگاهی و فرهیخته و فارغ التحصیلان حقوق در این حوزه شده اند.

وی گفت: مجلس با یک درک صحیحی از حضور افرادی که در این حوزه دارای سواد مناسب هستند، و از طرفی حذف ظرفیت ها، فرمول دقیقی را در این موضوع ارائه داده است، اما آقایان به بهانه های مختلف شروع به کارشکنی کرده تا انحصار را برای خود حفظ کنند. از طرفی در حالی ابهام را در قانون اشاره کرده اند که بررسی مشروح مذاکرات صحن علنی مجلس در زمان تصویب قانون هم همین نمره تراز را به روشنی نشان داده است.

خضریان ادامه داد: رئیس کمیسیون جهش تولید، رئیس مجلس و نمایندگان طراح و... همگی در صحن علنی مجلس بر این موضوع تاکید کردند. آقایان چگونه صحبت از ابهام در قانون می کنند؟ اینکه در قانون عبارت «امتیاز نمرات» در متن ماده 5 را نادیده گرفته اند و صحبت از ابهام می کنند، عجیب است و در آخر بدون استفسار از مجلس و به صورت خودکفا اقدام کنند، صحیح نیست. آقایان فاصله قوه قضائیه و مرکز وکلا با مجلس کم است که اول اقدام می کنید و می گویید که با استفسار باید حل شود. اگر ابهامی از قانون دارید باید استفسار کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس مطرح کرد: چرا با اعصاب و روان جوانان کشور بازی می کنید؟ آیا اینها هم به تحریم ها ربط دارد؟ از همکاران تقاضا می کنم با رأی بالا به دوفوریت این طرح پاسخ مناسبی به هر کسی که می خواهد در مقابل قانون در مجلس شورای اسلامی بایستد، را بدهند تا مشخص شود که وظیفه تفسیر قانون بر عهده نمایندگان است.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه اول شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با تقاضای دوفوریت برای طرح استفساریه و مواد 3 ، 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب 24 اسفند 1400 ، با 176 رأی موافق، 17 مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد