سه شنبه 24 خرداد 1401 , 11:490 نظر
0+
0-
کد خبر: 783
| |

خضریان تاکید کرد:

عزم مجلس برای افزایش ظرفیت دندانپزشکی در کنکور امسال

عزم مجلس برای افزایش ظرفیت دندانپزشکی در کنکور امسال

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: برخی تناقص گویی‌ها در کلام مسئولین وزارت بهداشت اظهر من الشمس است. چگونه طی ۱۰ سال اخیر تعداد دانشکده دندانپزشکی افزایش یافته اما ظرفیت پذیرش دندانپزشکی کاهش‌یافته است‌؟

علی خضریان با اشاره به تعلل وزارت بهداشت در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت دندانپزشکی، اعلام  کرد: کشور مشکلات جدی‌تری دارد. وزارت بهداشت با تعلل ورزی در اجرای یک مصوبه بار اضافی بر دوش نمایندگان تحمیل نکند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود افزود: بارها در جلسات کمیسیون اصل ۹۰ موضوع به بحث گذاشته شده که نیاز به افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی برای کشور مبرهن است؛ اما گویا برخی تعارض منافع‌ها امکان به گردش افتادن کار را نمی‌دهد. عمده دلایل مخالفت برخی دوستان، توزیع پزشک و کمبود امکانات است.
خضریان با بیان اینکه چند سال است به خاطر عدم امکانات و توزیع نامناسب، از افزایش ظرفیت جلوگیری شده است، گفت: در سال ۹۳  معاون آموزشی وقق وزارت بهداشت گفته بود تا سه سال آینده میزان پوسیدگی دندان در کودکان زیر ۱۳ سال به صفر می‌رسد. سن استفاده از دندان مصنوعی در ایران را بالا می‌بریم و سرانه تعداد پزشک و دندانپزشک به استاندارد منطقه می‌رسد. اما حالا  ۶ سال از آن سه سال گذشته است و در بر همان پاشنه غلبه نگاه صنفی بر منافع عمومی و وعده‌های بدون عمل می‌چرخد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص میزان پوسیدگی دندان در ایران افزود:‌ طبق آمار در بین افراد ۳۰ تا ۴۰ سال،  ۱۳ دندان هر فرد از بین رفته است. ۵۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال دندان ندارند و هر نوجوان ایرانی از سن ۱۲ سالگی به بعد دارای ۵- ۲ دندان پوسیده است. ‌راهکار این مشکلات چیست؟ اینکه سال به سال به بهانه‌های نادرست ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی را ثابت نگه ‌می‌داریم، آیا مشکلات مردم را حل کرده است؟ حرف ما این است بر اساس امکانات فعلی، امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: جای تاسف دارد که برخی مدیران در لایه سیاست‌گذاری دچار تعارض منافع هستند و اصناف مختلف هم مانع اجرای نظرات کارشناسی شده شورای عالی انقلاب فرهنگی شده‌اند. آیا ما می‌توانیم کشور را معطل بگذاریم تا یک عده دست از انحصار طلبی خود بردارند؟

خضریان در خصوص باقی بودن مشکلات سلامت با وجود تعداد زیاد دندانپزشک در تهران گفت: یکی از دروغ‌هایی که گفته می‌شود این ادعای نادرست پیرامون تعداد زیاد دندانپزشکان در شهرهایی چون تهران است. وضعیت تعرفه‌ها به گونه‌ای است که بسیاری از مردم سلامت دندان‌های خود را اولویت آخرشان می‌گذارند و همین وضعیت باعث شده، در سال بیش از ۲ میلیون دندان کشیده شود و ۳۰۰ میلیون دندان پوسیده نیز در دهان هموطنان باشد. از طرف دیگر ۸۰ درصد از دندانپزشکان هم در کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی مشغول هستند‌. 

او ادامه داد: برخی تناقض گویی‌ها در کلام مسئولین اظهر من الشمس است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه طی ۱۰ سال اخیر تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی از ۱۸ به ۶۳ دانشکده افزایش یافته اما ظرفیت پذیرش دندانپزشکی از مجموع ۱۹۰۵ نفر در سال ۱۳۹۴ به ۱۴۸۶ نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش‌یافته است‌؟ در حال حاضر سرانه دندانپزشک در کشور ایران ۳۵ دندانپزشک به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است، اما میانگین سرانه کشورهای پیشرو در حوزه سلامت ۸۰ دندانپزشک به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر است و سرانه دندانپزشک در کشورهای منطقه بیش از ۴۲ به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر است. همین امر نشان می‌دهد با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.

خضریان در پایان با اشاره به پیگیری‌های مجلس درخصوص افزایش ظرفیت دندانپزشکی گفت:‌ ما اعلام کردیم از وزارت بهداشت پیگیر نظام‌مند کردن تربیت پزشک تا حصول نتیجه هستیم و اکنون اعلام می‌کنیم اگر وزارت بهداشت زیر بار افزایش ظرفیت دندانپزشکی نرود، از پتانسیل قانونی خود در مجلس استفاده می‌کنیم. البته این هماهنگی در بین ارکان مختلف تصمیم‌گیر وجود دارد که در آینده نظام سلامت به جایگاه خود در منطقه دست یابد و خود وزیر نیز در جلسات کمیسیون همراهی لازم را داشته است و لازم است مجموعه وزارتخانه را برای عمل به تعهدات به خط کند.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد