شنبه 07 خرداد 1401 , 13:050 نظر
0+
0-
کد خبر: 765
| |

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس:

منتظر گزارش کمیسیون عمران برای برخورد با متخلفان متروپل هستیم

منتظر گزارش کمیسیون عمران برای برخورد با متخلفان متروپل هستیم

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان گفت: گزارش کمیسیون عمران مشخص خواهد کرد در حادثه متروپل کدام یک از دستگاه‌ها کوتاهی و ترک فعل کرده اند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، درباره حادثه متروپل آبادان عنوان کرد:
ما باید در مجلس در بحث نظارتی ورود کنیم. موضوع این هست که باید ببینیم چه خلا‌های قانونی وجود دارد که باعث رقم خوردن این حادثه شده است. در حال حاضر گزارش کمیسیون عمران باید درباره علت حادثه متروپل آماده شود تا اگر در حوزه تقنینی خلا‌هایی وجود دارد ما با قانون گذاری از چنین پیشامد‌هایی جلوگیری کنیم.

وی افزود:، اما به نظر می‌رسد مساله اصلی درباره متروپل آبادان بحث قانون و خلا قانون نیست بلکه نبود حوزه‌های نظارتی و خلا نظارت بر دستگاه‌ها و ترک فعل‌هایی است که به وجود آمده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به صورت مصداقی به موضوع حادثه اخیر متروپل آبادان ورود کنیم باید بگویم این ساختمان که یک شبه ساخته نشده و در روند ساخت و ساز چند ماهه و چند ساله بالارفته و ساخته شده، ما باید بررسی کنیم ناظر بر این موضوع و سیستم مهندسین ناظرینی که بر این ساخت و ساز نظارت داشتند، گزارش‌های خود را چگونه ارائه کردند.

خضریان اظهار کرد: اخباری که ما داشتیم این هست که تخلفات را مهندس ناظر تا بخشی منعکس کرده و شائبه‌هایی وجود دارد که شهردار آبادان به دلیل آن که در این ساخت و ساز دارای منافع مشترکی بوده تخلفاتی را انجام داده و به موضوع تخلفات پروژه متروپل ورورد نکرده است.

وی گفت: این موضوع، اما دست مهندس ناظر را نمی‌بندد و باید بررسی شود که آیا ناظر به سازمان نظام مهندسی گزارش کرده است؟ اگر گزارش کرده است، آیا سازمان نظام مهندسی این را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده است؟ یا دادستانی در جریان این موضوع قرار گرفته؟ همه این‌ها سوالاتی است که به صورت پرونده و مسنجم توسط دادستانی کل باید رسیدگی و گزارش شود تا ببینیم اگر شهرداری، سازمان نظام مهندسی یا دادستانی آبادان هرکدام کم کاری کرده ما در مجلس ورورد کنیم؛ لذا در حال حاضر قضاوت زود است.

خضریان تصریح کرد: ما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که هرگونه اظهارنظر عجولانه و غیرکاشناسی، با عواطف و احساسات مردم بازی خواهد کرد و تغییر این مواضع در آینده به این راحتی نخواهد بود و مسئولان بدانند در رسانه باید مواضع را دقیق و بر اساس مستندات بیان کنند.

رئیس کمیسیون اصل نود درباره خلا‌های قانونی در حوزه تعارض منافع گفت: خلا‌های قانونی زیادی در این زمینه داریم و این برای ما مسجل است و درحال حاضر در مجلس طرح تعارض منافع در حال پیگیری است تا این طرح را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: حداقل در این چندسال اخیر با چنین مصداق بزرگی مواجه نشدیم که شهرداری به دلیل تعارض منافع و این که سهام دار است بخواهد از چنین تخلف بزرگی چشم پوشی کند.
شهرداری‌ها در بخشی از پروژ‌ها های عمرانی سهام دار هستند، اما این به معنای نادیده گرفتن نظام مهندسی و منافع مردم نبوده است.

خضریان درباره کوتاهی سازمان نظام مهندسی در ماجرای متروپل گفت: اظهار نظر زود است، ما باید گزارش‌های نظام مهندسی را دریافت کنیم تا ببینم آیا کم کاری‌ها بعد از ارائه گزارش متوجه شهرداری بوده و شهرداری کم توجهی کرده و یا این تخلفات را به دولت یا قوه قضائیه ارسال کرده؟ اگر ارسال کرده باشد ما نمی‌توانیم نظام مهندسی را مقصر بدانیم.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد