یکشنبه 25 ارديبهشت 1401 , 19:020 نظر
0+
0-
کد خبر: 749
| |

توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیازها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد

توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیازها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به تاکیدات اسناد بالادستی و توسعه ناوگان ریلی کشور و عقب ماندگی های سخت افزاری به ویژه در حوزه کشنده‌ها در این بخش، باید این صنعت متناسب با امکانات کشور هرچه سریع تر توسعه یابد.

علی خضریان در خصوص جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰، اظهار داشت: در راستای سیاست‌های کلان کشور و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر برنامه ششم که بر اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین در توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری تاکید شده است، کمیسیون با دعوت از وزیر صمت، مدیرعامل راه آهن، شرکت‌های فعال در حوزه تولید تجهیزات ریلی و کشنده و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع بررسی نیازهای تولیدی کشور به ویژه تولید لوکوموتیو را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: شرکت‌های تولیدی داخلی با تکیه بر توان خود و با وجود برخی از محدودیت‌ها و موانع توانسته‌اند بخشی از نیازهای کشور در حوزه کشنده را تامین کنند و دستاوردهای خوبی در سال‌های اخیر در این حوزه به دست آمده البته از برنامه‌های توسعه‌ای عقب هستیم و همان طور که عرض شد با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود کشنده هنوز نتوانسته‌ایم سهم مناسبی در حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه باری داشته باشیم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: بنا به گزارش وزیر صنعت، با توجه به اهمیت موضوع دفتر صنایع ریلی و دریایی در این وزارتخانه تشکیل شده است اما از آنجایی که صنایع سنگین نظیر لوکوموتیوسازی صنایعی وابسته به سفارش است، فاصله ثبت سفارش تا تامین تجهیزات ممکن است توسعه حمل و نقل ریلی را به تاخیر بیاندازد. اما این موضوع به معنای بی‌توجهی به تولید داخل و غفلت از ظرفیت ایجاد شده در این سال‌ها نباید باشد.

خضریان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کمبود امکانات تنها یک سوم از ظرفیت باری قابل حمل در حوزه ریلی در شرایط موجود از مسیرهای راه آهن، ترانزیت می‌شود که لازم است این ظرفیت هرچه سریع‌تر به نقطه مطلوب برسد، همچنین سرعت حمل بار در شبکه ریلی با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد.

وی تصریح کرد: با اولویت دادن به تولید داخل و البته انتقال تکنولوژی باید تجهیزات مورد نظر صنعت ریلی کشور نظیر لوکوموتیو هرچه سریع‌تر تامین شود تا نیاز لحظه‌ای و فوری کشور برای توسعه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده و فرصت اقتصادی و مزیت تجاری خوب کشورمان در این بخش از بین نرود. لذا مقرر شد کارگروهی با مشارکت کمیسیون برای بررسی چگونگی تامین منابع مالی تجهیزات مورد نیاز  ریلی با در نظر گرفتن اولویت انتقال تکنولوژی به بخش تولید داخلی تشکیل شود، همچنین قرار شد این کارگروه بررسی‌های لازم را جهت تجهیز سریع شبکه ریلی به لوکوموتیوهای آماده و وارد کردن آن به داخل کشور انجام دهد و از ظرفیت شرکت‌های تولیدی داخلی در این حوزه نیز بهره‌برداری شود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد