جمعه 09 ارديبهشت 1401 , 09:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 740
| |

روز ماندگار قدس

روز ماندگار قدس

ابتکار امام خمینی(ره) در نامیدن روزی به نام قدس، سرآغاز یک تحول بسیار مهم در سرنوشت فلسطین و همچنین جهان اسلام شد.

ابتکار امام خمینی(ره) در نامیدن روزی به نام قدس، سرآغاز یک تحول بسیار مهم در سرنوشت فلسطین و همچنین جهان اسلام شد.
تلنگری که حضرت روح‌الله در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ بر پیکره مسلمانان جهان وارد کرد، در شرایطی انجام شد که کشورهای عربی در میدان عمل، سلاح مبارزه با غاصبان قدس شریف را زمین گذاشته بودند و با انعقاد قرارداد کمپ دیوید میان رژیم صهیونیستی و مصر، آخرین دیوار دفاعی عربی در مقابل اسرائیل نیز در حال فرو ریختن بود و همه تحلیل‌ها از به تاریخ سپرده شدن کشور و ملتی به نام فلسطین حکایت می‌کرد.
روز قدس توانست این توطئه خطرناک که ماهیت فلسطین و جهان اسلام را تهدید می‌کرد، خنثی کند و همه دولت‌ها و ملت‌ها را به حضور جدی در صحنه تا محو رژیم غاصب دعوت کند، تا با ورود نیروی تازه‌ای به پیکره فلسطین، ظرف یکی دو سال شاهد شکل‌گیری جریان اسلامی از درون سرزمین‌های فلسطین باشیم و جریان‌هایی نظیر حماس و جهاد اسلامی با هدف آزادسازی سرزمین فلسطین به وجود آمدند.
از سوی دیگر به فاصله چند سال اولین انتفاضه فلسطینی تحت عنوان «انتفاضه سنگ» شکل گرفت تا با شروع این حرکت مردمی، پرونده فلسطین عملاً از دست جریان سازشکار در دولت‌های عربی وابسته به امریکا خارج شود و در دست جوانان و جریانات جدید قرار بگیرد.
ضمن اینکه همزمان با تحولات فلسطین، شیعیان لبنان نیز با الهام از انقلاب اسلامی، اقدام به تشکیل حزب‌الله در مقابله با اشغالگران قدس را در دستور کار قرار دادند تا ضربات سنگینی را طی سال‌های دهه ۷۰ به غاصبان فلسطین بزنند تا برای اولین‌بار طعم شکست را به این رژیم بچشانند. با احیای خودباوری در ملت فلسطین، مبارزه در سرزمین‌های اشغالی به اوج خود رسید. اعلام روز جهانی قدس در کمتر از سه دهه با وارد کردن ضربه جدی به ثبات سیاست‌های صهیونیست‌ها، رویکرد تهاجمی اسرائیل را به تدافعی تبدیل کرد و در نهایت اسرائیل را به عقب‌نشینی از غزه در سال ۱۳۸۴ و پذیرش برگزاری انتخابات فلسطین در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه مجبور کرد. این در حالی بود که تا پیش از آن تل‌آویو نه تنها مرزهای بین‌المللی با لبنان، سوریه، مصر و اردن را قبول نداشت، بلکه به رؤیای نیل تا فرات می‌اندیشید.
انتفاضه فلسطین و مقاومت لبنان بخصوص پیروزی‌های حیرت‌آور در دو جنگ ۳۳ و ۲۲ روزه، باعث ایجاد تحولات عجیبی در سطح مجامع جوان جهان‌عرب از جمله مصر، یمن و تونس شد که بخشی از آن همچنان در بحرین و عربستان قابل مشاهده است؛ تحولاتی که خشت اول آن را انقلاب اسلامی با ایجاد هویت‌بخشی به ملت ایران تشکیل داد و با اعلام روز جهانی قدس از سوی امام راحل و دعوت مسلمانان و دیگر آزادی‌خواهان جهان به بازیابی هویت خود، نقشی اساسی در گسترش تفکر مقاومت داشته است.
تفکری که جدای از تأثیرات منطقه‌ای، باعث شده است تا این روزها فلسطین مهم‌ترین روزهای مقاومتش را بگذراند و فصل جدیدی از انتفاضه مسلحانه در سرزمین‌های ۱۹۴۸ را به نمایش بگذارد. تا اشغالگران قدس که غائله مرزهای ۱۹۴۸ را تمام شده می‌پنداشتند، با مقاومتی روبه‌رو شوند که نه تنها امکان هرگونه عرض‌اندام در خارج از این مرزها را از آنها سلب کرده، بلکه پس از ۷۰ سال در محدوده حداقلی خود نیز زمینگیر شوند و امروز بیش از هر زمانی آزادسازی فلسطین محتمل و نزدیک شده است.
 با این وصف بیراه نیست اگر گفته شود بسیاری از تحولات تاریخی در جهان از اعلام یک روز خاص به نام قدس شریف آغاز شد و این روز به دلیل آنکه دفاع از آرمان فلسطین در اذهان جوانان عرب تنها به معنای آزادسازی فلسطین نیست، بلکه آزادسازی همه سرزمین‌های اسلامی از سیطره غرب تلقی می‌شود؛ حتی پس از آزادی فلسطین و بازگشت قدس شریف به جغرافیای جهان اسلام، اهمیت خود را در میان ملل مسلمان حفظ خواهد کرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد