علی خضریانسه شنبه 16 فروردين 1401 , 12:080 نظر
0+
0-
کد خبر: 722
| |

پافشاری بر منافع ملی

پافشاری بر منافع ملی

سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با عدم رد پیش‌نویس تهیه شده در ‫مذاکرات وین‬ و تاکید درست پافشاری بر ‫منافع ملی‬، خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد. لذا جهت تنویر افکار لازم است ‫سیاست قطعی‬ کشور و جزییات متن مورد مقایسه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با عدم رد پیش‌نویس تهیه شده در ‫مذاکرات وین‬ و تاکید درست پافشاری بر ‫منافع ملی‬، خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد. لذا جهت تنویر افکار لازم است ‫سیاست قطعی‬ کشور و جزییات متن مورد مقایسه قرار گیرد.
سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مساله مهم راستی‌آزمایی از سوی ‫رهبر انقلاب‬ در ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ اعلام شده و اگر می‌خواهند ‫ایران‬ به تعهدات برجامی برگردد، باید ‫آمریکا‬ در عمل تحریم‌ها را لغو کند و ما راستی‌آزمایی کنیم، آن وقت به تعهدات برجامی بر می‌گردیم و از این سیاست برنخواهیم گشت.
ضمن اینکه در اول فروردین ۱۴۰۰ رهبری تاکید کردند این سیاستی است که اعلام‌ شده، مورد اتفاق هم بوده، آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد. اگر به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت به تعهدات برجامی بر می‌گردیم. این سیاست قطعی است، قول آمریکایی‌ها را هم معتبر نمی‌دانیم این‌که بگویند ما بر می‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده، آن وقت با تعهدات‌مان عمل می‌کنیم.
حال باید پرسید چطور در بند ۱-۵ متن پیش‌نویس تصمیم کمیسیون مشترک به جای اخذ ‫تضمین قانونی‬ به عدم خروج آمریکا از برجام، ‫سخنرانی بایدن‬ در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است؟!
و جالب‌تر اینکه طبق بند ۷-۵ این متن، آمریکا نه تنها تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه علنا اعلام شده در صورتی که آمریکا تحریم‌های رفع شده را بازوضع نماید، صرفا به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران ۳۶۵روز فرصت خروج از ایران می‌دهد!
ضمن اینکه بر خلاف ‫قانون‬ راهبردی ‫مجلس‬ که لازم است ابتدا طرف مقابل نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند، قبل از رفع تحریم نفتی و بانکی، طبق متن پیش‌نویس ایران موظف شده تا اقداماتی جهت توقف غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد، به جز ۲.۵ کیلو غنی‌شده تا ۲۰درصد، بقیه را به زیر ۵ درصد رقیق‌سازی کند.
تاسف برانگیزتر اینکه طبق بند ۱۸، ۱۹ و ۲۵ پیوست بازاجرا، ‫راستی‌آزمایی‬ رفع تحریم‌های آمریکا و اروپا، به عهده خود آنها است و ایران هیچ دخالتی در آن ندارد؛ اما فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای طبق بند ۲۰ این پیوست، به طور کامل توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود!
در نتیجه، با توجه به اینکه راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها به عهده خودشان است، اما راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران باید توسط آژانس شود، براساس بند ۲۸ پیوست بازاجرا، آمریکا به‌طور خودکار به برجام بر می‌گردد و احتمال اعمال ‫مکانیسم ماشه‬ به صورت جدی وجود دارد.
لذا با توجه به موارد اجمالی بیان شده، آنچه روشن است اینکه خطوط قرمز ترسیم شده از سوی‌ رهبر انقلاب و همچنین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین نشده است و با چنین شرایطی نمی‌تواند مورد تایید مجلس قرار گیرد و حتما لازم است پیش از هر اقدامی مورد اصلاح جدی قرار گیرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد