علی خضریانپنجشنبه 11 فروردين 1401 , 16:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 720
| |

عدول از سیاست قطعی و خسارت جدید

عدول از سیاست قطعی و خسارت جدید

با توجه به ⁧‫قانون‬⁩ اقدام راهبردی که مسیٔولیت بررسی رفع کامل تحریم‌ها را جهت تعیین تکلیف به ⁧‫مجلس‬⁩ واگذار کرده است؛ به همراه جمعی از کارشناسان و نمایندگان، پیش‌نویس متن تهیه شده در ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ مورد بررسی قرار گرفت.

‏با عنایت به ضرورت رعایت ⁧‫سیاست قطعی‬⁩ نظام که نباید از آن عدول کرد و همچنین ⁧‫قانون‬⁩ اقدام راهبردی که مسیٔولیت بررسی رفع کامل تحریم‌ها را جهت تعیین تکلیف به ⁧‫مجلس‬⁩ واگذار کرده است؛ به همراه جمعی از کارشناسان و نمایندگان، پیش‌نویس متن تهیه شده در ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ مورد بررسی قرار گرفت.
‏واقعیت این است آنچه تاکنون در متن ۲۷ صفحه‌ای پیش‌نویس توافق حاصل شده است، حاکی از عدم تحقق خطوط قرمز نظام و برخلاف قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به ⁧‫منافع ملی‬⁩ است. بطوریکه در این متن شاهد عدم تضامین عملی و واقعی برای رفع تحریم‌ها و عدم وضع ⁧‫تحریم‬⁩ جدیدی علیه ملت ⁧‫ایران‬⁩ هستیم.
‏از سویی دیگر ⁧‫فروش نفت‬⁩ همچنان با محدودیت‌هایی همراه است و برخلاف سیاست قطعی نظام مبنی بر لغو کل تحریم‌ها جهت بازگشت ایران به تعهدات ⁧‫برجام‬⁩، در پیش‌نویس ۸ مارس تعهدات اصلی آمریکا به بعد از اقدامات ایران موکول شده و امکان ⁧‫راستی‌آزمایی‬⁩ رفع تحریم‌ها نیز برای ایران پیش‌بینی نشده است.
‏لذا در حالی که طبق پیش‌نویس تهیه شده، فروش نفت و بازگشت پول نفت دچار مشکل است و آمریکا تضمینی برای رفع تحریم‌ها و وضع تحریم جدید علیه ایران نداده و ایران حق دخالت در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را ندارد؛ امکان تامین منافع ملی در ⁧‫انتفاع اقتصادی‬⁩ مردم از این توافق فراهم نشده است.
‏به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم توفیق در ⁧‫مذاکرات‬⁩ برای رسیدن به ⁧‫توافق خوب‬⁩، ناشی از عدم تغییر مسیٔولین اصلی مشغول در مذاکرات باشد. بطوریکه مسیٔولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، تصمیم‌ کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا عینا همان مسیٔولین اصلی تیم مذاکراتی جناب ⁧‫محمدجواد ظریف‬⁩ هستند.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد