شنبه 04 دي 1400 , 18:480 نظر
0+
0-
کد خبر: 627
| |

اختصاص وام ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی به اهالی مجاور حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

اختصاص وام ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی به اهالی مجاور حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در نشستی مشترک با مسئولان شهری و استانی موضوع بافت فرسوده محله نفرآباد از محله‌های اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را مورد بررسی قرار داده و در این نشست از تصمیمات مهمی از جمله اختصاص وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای اهالی این منطقه خبر داده شد.

نشست امروز (شنبه ۴ دی) مجمع نمایندگان استان تهران با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، حسین توکلی فرماندار شهرستان ری، کاوه حاجی علی‌اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سیدمحمدناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰، سیدافضل شامی قائم مقام تولیت آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، نماینده صندوق توسعه حرم‌ها و نماینده شورای عالی معماری و شهرسازی و سایر مسئولان متولی مرتبط در خصوص موضوع ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم به محوریت محله نفرآباد برگزار شد.
علی خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در تشریح این نشست، عنوان کرد: در این نشست معضلات و مسائل مهم محله نفرآباد که در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار دارد و پیش‌تر مورد بازدید نمایندگان مجلس قرار گرفته بود، مورد بررسی قرار گرفت. و یکی از موضوعات مهمی که باید در این منطقه مورد توجه قرار گیرد، ضرورت نوسازی و بهسازی این بافت فرسوده است که متاسفانه با توجه به اینکه اکثر ساکنین این محله از اقشار ضعیف جامعه هستند، قادر به نوسازی املاک خود نبوده لذا نیاز به مشارکت دستگاه‌های متولی با عنایت به محدودیت‌های ایجاد شده در طرح مصوب احساس می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل تاریخی بودن این بافت و مجاورت آن با حرم، ساخت و ساز در این منطقه را برای ساکنین محدود کرده است و اگر مجوزی صادر می‌شود، اجازه ساخت به ساختمان‌ها بیشتر از ۳ طبقه داده نمی‌شود که با توجه به هزینه ساخت این موضوع به هیچ عنوان برای اهالی محله نفرآباد به صرفه نخواهد بود.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: برهمین مبنا در نشست امروز تصمیمات مهمی به منظور نوسازی و بهسازی بافت فرسوده محله نفرآباد با حضور مسئولان اجرایی اتخاذ شد.

اختصاص وام ۳۰۰ میلیونی ساخت به اهالی نفرآباد
خضریان تصریح کرد: در نشست امروز مقرر شد نظر به ایجاد مشوق‌های مربوطه برای ارتقای سطح مشارکت مردم در ساخت و نوسازی منازل، نسبت به پرداخت وام و تسهیلات بانکی ۳۰۰ میلیون تومان برای هر واحد با بهره ۱۱.۶ درصد از محل اعتبارات صندوق توسعه حرم‌ها با هماهنگی شهرداری منطقه ۲۰ اقدامات لازم صورت گیرد.

جزییات پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی به اهالی نفرآباد برای نوسازی مسکن خود 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اضافه کرد: نظر به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک سه جانبه شرکت بازآفرینی شهری، صندوق توسعه حرم‌ها و بانک مسکن مقرر شد مردم  این محله در مراجعه به شهرداری جهت اخذ پروانه ساختمانی نسبت به ارائه معرفی‌نامه به صندوق توسعه حرم‌ها برای هر واحد مسکونی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در یک دوره بازپرداخت ۱۰ ساله با سود ۱۱.۶ درصد و با ضمانت سند ملکی مالک و ۳۶ ماه تنفس در بازپرداخت دریافت کنند.
عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان استان تهران اضافه کرد: همچنین مقرر شد شهرداری تهران در سبد تشویقی بهسازی و نوسازی منطقه میزان تسهیلات پرداختی به هر واحد را از محل اوراق قرضه دولتی مشخص کند.
خضریان یادآور شد: نظر به طرح ۲۳۷ هکتاری برای منطقه حاشیه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مقرر شد هر سرپرست خانواده که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی می‌باشد و ساکن این منطقه است، می‌تواند مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه از محل بانک رسالت را با معرفی‌نامه صندوق توسعه حرم‌ها دریافت کند.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: نظر به حمایت از قشر کم درآمد و ضعیف محله نفرآباد مقرر شد صندوق توسعه حرم در راستای حمایت از اجرای پروژه‌های غیرانتفاعی اعم از ساخت زائر سراهای ارزان قیمت در محله نفرآباد در جلسه‌ای که با محوریت سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار می‌شود نسبت به تملک املاک یا مشارکت مردم و ساخت پروژه‌های مربوطه (برای هر پروژه ۱۵ میلیارد تومان) تسهیلات کم بهره و با سود یارانه اختصاص دهد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: مقرر شد جهت اختصاص تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در اختیار شرکت جهت نوسازی مسکن در قالب نهضت ملی مسکن با اولویت اسکان مستاجران محله نفرآباد و مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران اقدام شود.
خضریان افزود: همچنین به منظور حمایت از احیای بناهای تاریخی در محله نفرآباد و براساس تفاهم نامه مشترک صندوق توسعه حرم و صندوق احیای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مقرر شد به هریک از بناهای تاریخی معرفی شده از سوی شهرداری تهران که تاکنون ۵ مورد از آنها شناسایی شده‌اند اقدام شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین مقرر شد نظر به درخواست شهرداری تهران مبنی بر افزایش اوراق قرضه از ۲۵۰ میلیارد تومان تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ این موضوع از سوی مجمع نمایندگان استان تهران جهت افزایش میزان واگذاری اوراق از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور پیگیری شود.
خضریان اضافه کرد: همچنین با توجه به حذف این بند در بودجه ۱۴۰۱ به منظور جذب مشارکت مردم در ساخت، دولت بازپرداخت ۵۰ درصد از سود و اصل اوراق مشارکت طرح‌های بازآفرینی طرح‌های فرسوده را تضمین کند و این موضوع در قانون بودجه دیده شود.

نشست مشترک با ضرغامی برای رفع موانع میراث فرهنگی جهت نوسازی محله نفرآباد 
خضریان ادامه داد: در این نشست همچنین تاکید شد با عنایت به محدودیت‌های اعلام شده از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر حفظ آثار تاریخی و جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی در محله نفرآباد، مجمع نمایندگان تهران نسبت به برگزاری نشست مشترک با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نمایندگان شهرداری تهران و مجمع نمایندگان استان نسبت به موارد مذکور برای بررسی تغییر مجوز طبقات تا ۴ طبقه اقدام لازم صورت گیرد.
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: با عنایت به ضرورت اتخاذ تسهیلات فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و امنیتی آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مقرر شد طرح بازآفرینی محله تاریخی نفرآباد از سوی شهرداری تهران جهت بررسی به آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی تحویل و ظرف مدت یک هفته نظرات آستان اخذ شود.
خضریان افزود: همچنین مقرر شد سازمان نوسازی شهرداری تهران موضوع افزایش حریم حرم عبدالعظیم حسنی(ع) از ۶۰ متر به ۱۰۰ متر را با لحاظ قرار دادن نیازهای آتی آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با هزینه خود آستان جهت تملک بررسی کند.
وی اضافه کرد: در این جلسه تاکید شد برای جمع بندی دقیق از اقدامات به عمل آمده دستگاه‌های مختلف اعم از فرمانداری ری، شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی و دیگر مراجع مربوطه گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله گذشته در این رابطه در خصوص اقدامات صورت گرفته در محله نفرآباد ظرف مدت ۲ هفته به مجمع نمایندگان ارائه شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: همچنین مقرر شد سازمان نوسازی شهرداری تهران با همکاری صندوق توسعه حرم‌ها، جلسه تهیه برنامه اقدام مشترک نوسازی محله مذکور را ظرف مدت یک هفته برگزار و ظرف حداکثر یک ماه در ستاد بازآفرینی شهر تهران به تصویب برساند تا به دبیرخانه ستاد ملی ارسال شود.
وی تصریح کرد: تدوین بسته تشویقی شهرسازانه جهت ترغیب و جلب مشارکت در نوسازی محله توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و ارسال به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ظرف مدت ۲ ماه یکی دیگر از مصوبات نشست امروز بود.
وی استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) در قالب تفاهم نامه مشترک با شرکت بازآفرینی شهری ایران را یکی دیگر از تصمیمات در نشست امروز دانست و گفت: در اولویت قرار گرفتن محله نفرآباد برای انجام این طرح نیز پیگیری خواهد شد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد