دوشنبه 29 آذر 1400 , 18:300 نظر
0+
0-
کد خبر: 622
| |

کشور در سال‌های آینده درگیر امواج سالمندی خواهد شد/ میزان افزایش ظرفیت پزشکی باید حداکثری باشد

کشور در سال‌های آینده درگیر امواج سالمندی خواهد شد/ میزان افزایش ظرفیت پزشکی باید حداکثری باشد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: لازم است تا هرچه سریع‌تر میزان افزایش ظرفیت رشته پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شود تا دستگاه‌ها بتوانند با برنامه‌ریزی در کنکور سال آینده آن را اعمال کنند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص تصویب کلیات طرح افزایش ظرفیت پذیرش آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب کلیات افزایش ظرفیت نشان داد که اراده برای حل مشکلات مردم را دارد. البته هنوز تعداد افزایش ظرفیت مشخص نشده که لازم است در این خصوص هم زودتر تصمیم‌گیری شود.
وی ادامه داد: کمبود پزشک و به طبع آن توزیع ناعادلانه پزشک در سطح کشور، با توجه به اینکه بطور مستقیم متوجه جان مردم است مسئله مهم و راهبردی در حوزه سلامت کشور است و کوتاهی در جهت رفع این کمبود تبعات جبران‌ناپذیری بر سلامت جامعه خواهد داشت. کشور در سال‌های آتی درگیر امواج سالمندی خواهد شد و نیازهای درمانی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود اظهار داشت: با توجه به ضرورت‌های بیان شده لازم است تا هرچه سریع‌تر میزان افزایش ظرفیت رشته پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شود تا دستگاه‌ها بتوانند با برنامه‌ریزی در کنکور سال آینده آن را اعمال کنند. در این میان باید توجه داشت که میزان افزایش ظرفیت باید متناسب با نیازهای رو به رشد کشور و حداکثری باشد و نه حداقلی.
خضریان درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر نبود امکانات لازم برای افزایش پذیرش دانشجو بیان کرد: در دهه ۶۰ در حالیکه امکانات نزدیک به یک سوم وضعیت کنونی بود، وزارت بهداشت حدود ۵ هزار نفر دانشجو پذیرش می‌کرد؛ درحالیکه اکنون این عدد تنها نزدیک به ۸ هزار نفر است. این موضوع نشان می دهد که زیرساخت جهت افزایش ظرفیت موجود است اما متاسفانه منافع عده‌ای از تصمیم‌گیرندگان در نظام سلامت کشور در افزایش ظرفیت نیست. بنابراین با طرح مباحثی چون نبود زیرساخت قصد فرافکنی و جلوگیری از تصویب طرح را دارند.
وی در پایان گفت: امیدوارم در جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان افزایش ظرفیت پذیرش متناسب با نیازها تعیین شود و برخی نگرانی‌ها مبنی بر فرسایشی شدن بحث افزایش پذیرش پزشکی به علت مقاومت ذی نفعان را از بین ببرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد