سه شنبه 26 مرداد 1400 , 10:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 501
| |

در نشست کمیسیون اصل نود با وزیر پیشنهادی نیرو تاکید شد:

استفاده از نیروهای جوان، توانمند و با روحیه جهادی

استفاده از نیروهای جوان، توانمند و با روحیه جهادی

سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: نمایندگان تاکید کردند وزارت نیرو باید از نیروهای جوان توانمند و با روحیه جهادی در راستای ارتقاء شبکه ملی نخبگان صنعت آب و برق کشور و تقویت این وزارتخانه استفاده کند.

علی خضریان با اشاره به نشست عصر امروز (دوشنبه ۲۵ مردادماه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: علی‌اکبر محرابیان نخستین مهمان جلسه عصر کمیسیون بود که ابتدا اقدام به بیان برنامه‌های خود در خصوص وزارت نیرو کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت نیرو سیاست‌گذاری، سازماندهی، هدایت و تدوین مقررات در حوزه برق، آب و آب و فاضلاب در چارچوب برنامه‌های بالادستی را بر عهده دارد و این در حالیست که چالش‌های مختلفی در این حوزه مشاهده می‌شود؛ لذا نمایندگان در این راستا مسائل و دغدغه‌هایی را مطرح کردند.
وی ادامه داد: بر این اساس رشد نامتعارف مصرف برق و انرژی، پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها، فرسوده بودن شبکه‌های توزیع برق، ناتوانی نیروگاه‌ها برای بازپرداخت تسهیلات ارزی، خشکسالی و مدیریت آن، کاهش شدید ذخایر آب‌های زیرزمینی، ناهمسویی بین سیاست‌های کلی بخش آب و بخش کشاورزی، مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های مختلف و غیره از جمله چالش‌های مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بر این اساس با توجه به تشریح برنامه های وزیر پیشنهادی از سوی وی، نمایندگان تاکید کردند برای تحقق این برنامه ها باید زمان بندی قابل ارزیابی تهیه و تدوین شود. 
خضریان گفت: همچنین نمایندگان تاکید کردند وزارت نیرو باید از نیروهای جوان توانمند و با روحیه جهادی در راستای ارتقاء شبکه ملی نخبگان صنعت آب و برق کشور و تقویت این وزارتخانه استفاده کند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی صمت در این کمیسیون، تصریح کرد: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بخش اثرگذار و تعیین کننده در پیشرفت کشور محسوب می‌شود؛ لذا نمایندگان تاکید داشتند سکاندار این مجموعه باید برنامه مدون و زمان‌بندی شده داشته باشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به زمان کم و وسعت بالای وظایف وزارت صمت برای بررسی برنامه‌های سیدرضا فاطمی امین، اهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی با تبیین مولفه‌های تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و غیره مورد بحث قرار گرفت.
وی ادامه داد: بی‌ثباتی در متغیرهای کلان اقتصادی به وضعیت صمت در کشور آسیب می‌زند، لذا نمایندگان تاکید داشتند وزیر پیشنهادی باید تلاش کند تا شرایط مطلوب برای تولید ایجاد شود و مانع‌زدایی‌ها صورت بگیرد. 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین اصلاح ساختار تولید و تجارت با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان، گسترش و تقویت مدیریت زنجیره‌های تامین، اصلاح سازوکارهای تنظیم قیمت، اصلاح ساختار حکمرانی در بخش صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر انجام اقدامات کوتاه مدت برای پشتیبانی از بخش تولید، تحقق مسئولیت‌های اجتماعی برای رفع محرومیت و غیره نیز از دیگر مسائلی بود که نمایندگان کمیسیون بر آن تاکید داشتند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون اصل نود مجلس، افزود: وزارتخانه مذکور مهمترین دستگاه اجرایی برای ایجاد تحول در فضای فرهنگی کشور محسوب می‌شود و با توجه به اینکه انتظار می‌رود دولت سیزدهم رویکرد تحولی در این عرصه داشته باشد، برنامه‌های اسماعیلی مورد بررسی قرار گرفت.
خضریان گفت: در واقع عرصه فرهنگ غالب بر نظام‌های اجتماعی بوده و دارای اهمیت زیادی است؛ لذا وزیر پیشنهادی در این جلسه تاکید کرد موضوع فرهنگ در دولت سیزدهم در حاشیه نخواهد بود و رویکرد کلان وزارتخانه مذکور بر اساس گفتمان‌سازی و همچنین در راستای جلوگیری از تضعیف هویت ملی در جنگ نرم پیش خواهد رفت.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم تصریح کرد: احیای شان سیاست‌گذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به فرهنگ فراتر از ساختارهای موجود، ایجاد ظرفیت هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق اهداف عالیه فرهنگی کشور، جلوگیری از تقسیم فرهنگ به بخش‌های دولتی و خصوصی و غیره از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خضریان گفت: بر این اساس حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی نمایندگان مورد تاکید قرار گرفت.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم تصریح کرد: همچنین بحث اقتصاد فرهنگ نیز در این نشست مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا در دولت‌های گذشته به طور شایسته به این مهم توجه نشده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این میان تغییر آرایش رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران با توجه به رهنمودهای اخیر رهبر انقلاب، ایجاد جاذبه گفتمانی برای انقلاب و جلوگیری از کاهش سرمایه‌های اجتماعی و افت شاخص‌هایی مانند امید، نشاط و غیره با توجه به جنگ رسانه‌ای دشمن از دیگر موضوعاتی بود که نمایندگان نسبت به آن مسائلی را مطرح کردند.
وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی در ارائه برنامه‌هایش به ابعاد مختلف فرهنگ و هنر مانند حوزه چاپ و نشر کتاب، سینما، تئاتر مطبوعات و دیگر عرصه‌های فرهنگی نیز اشاره کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بر این اساس مقرر شد در صورت کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی از صحن علنی، در مدت مشخصی برنامه زمان‌بندی برای تحقق این برنامه‌ها تدوین شود که قابل سنجش باشد.
خضریان در ادامه با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین بخش جلسه عصرگاهی امروز گفت: با توجه به تاکید بر اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان به بررسی برنامه‌های عیسی زارع‌پور پرداختند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم تصریح کرد: حکمرانی دیجیتال، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات، توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی با حضور وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین بر اقتصاد دیجیتال، رفع چالش‌ها و پیش‌بینی سند چشم‌انداز این عرصه، تسهیل در ورود قانونی شرکت‌های فناروی ارتباطات به بورس و جذب سرمایه در این حوزه، افزایش انگیزه برای بهره‌مندی از متخصصان در این حوزه و غیره مورد تاکید قرار گرفت.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به موازی کاری و عدم همگرایی نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه فضای مجازی و غیره از دیگر مسائلی بود که از سوی اعضای کمیسیون مورد تاکید قرار گرفت تا وزارتخانه مربوطه به ایجاد تحول در این عرصه بپردازد تا شاهد بازنگری رگولاتوری فعلی باشیم.
وی ادامه داد: در این میان نمایندگان بر حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادیل اطلاعات برای مردم تاکید جدی شد. همچنین بحث توجه به صنعت فضایی و شتاب‌دهی به رشد این حوزه، توسعه زنجیره ارزش در این عرصه و برنامه‌ریزی برای آن، ارتقاء جایگاه خدمات پستی و اقتصادی کردن این حوزه با توجه به رونق کسب و کارهای اینترنتی و غیره از دیگر مسائلی بود که مطرح شد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد