سه شنبه 04 خرداد 1400 , 19:300 نظر
0+
0-
کد خبر: 429
| |

آسیب‌شناسی تنظیم بازار و روند واردات کالاها در کمیسیون اصل ۹۰

آسیب‌شناسی تنظیم بازار و روند واردات کالاها در کمیسیون اصل ۹۰

 علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از آسیب شناسی تنظیم بازار، روند واردات کالاهای اساسی، نحوه تخصیص ارز، مقدار ورود کالا و ترخیص به موقع از گمرک در بررسی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی در این کمیسیون خبر داد.

علی خضریان با اشاره به حضور رییس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست امروز کمیسیون اظهار کرد: در نشست امروز وضعیت تنظیم بازار، روند واردات کالاهای اساسی، نحوه تخصیص ارز، مقدار ورود کالا، ترخیص به موقع کالا از گمرک و انتقال به انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبارها و توزیع در شبکه آسیب‌شناسی و بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: موضوع عدم وجود قانون و آیین‌نامه جامع و مانع پیرامون تشکیلات و آیین دادرسی سازمان تعزیرات حکومتی به لحاظ بی‌توجهی ذی‌ربطان به مطالبات سازمان و بازدارنده نبودن برخی مجازات‌های مندرج در آیین دادرسی این سازمان و نیز غلبه مصالح استانی بر تدابیر ملی در تأمین کالاهای اساسی از دیگر موارد مطرح دراین نشست بود.

وی با اشاره به توضیحات رییس سازمان تعزیرات گفت: اولین مشکل ساختار ناکارآمد تنظیم بازار است که باید مقررات جامع و قانونی پایدار در این موضوع تدوین شود تا این خلاء قانونی برطرف شود و از اعمال سلیقه در دولت‌های مختلف جلوگیری شود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: برای تنظیم بازار، دستورالعمل و مصوبات دولت اجرا می‌شود که به دلیل خلاء قانونی است و نیاز به مقررات به عنوان تنظیم بازار وجود دارد

خضریان با اشاره به بخش دیگری از توضیحات انصاری عنوان کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز که در سال ۹۲ باید اصلاح می‌شد در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس است که باید تسریع شود؛ ضمن اینکه تبصره ۴ ماده ۱۸ این قانون ایراداتی دارد که باعث اعمال سلیقه توسط دستگاه‌های تصمیم گیر شده و نیاز به اصلاح آن است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه غلبه مصالح سازمانی بر منافع ملی از ایراداتی بود که مورد پذیرش رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بود، اظهار داشت: کمبود نیرو برای نظارت میدانی توسط سازمان تعزیرات حکومتی نیز یکی از اشکالات موجود در این سازمان است که باید جذب نیروی انسانی در این حوزه انجام شود.

خضریان با اشاره به توضیحات رئیس سازمان تعزیرات درباره شکایات واصله در حوزه گران فروشی و عدم ایفای تعهدات خودروسازان عنوان کرد: متأسفانه طی چند ماه اخیر این اشکالات تشدید شد که رییس سازمان تعزیرات معتقد بود از سال ۹۷ این موضوع سیر صعودی پیدا کرده و ۳۰ هزار پرونده خودرو در این خصوص ثبت شکایت شده که حدود ۱۵ هزار پرونده به مصالحه انجامید و باقی آن نیز طبق آرای صادره، اجرا شد.

وی با اشاره به بررسی نحوه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی پایه‌ عدالت مالیاتی در کشور است و در این جلسه آخرین وضعیت اجرای این قانون و موانع پیش روی آن بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به سخنان رییس کمیسیون اصل نود مبنی بر سرعت بخشیدن و حذف موانع و چالش‌های فرا روی این قانون، افزود: لازم است سازمان امور مالیاتی در این باره همکاری کند و با توجه به اهمیت اطلاعات مالیاتی مودیان باید از توان و ظرفیت داخلی و شرکت‌های بومی در زمینه فناوری اطلاعات استفاده کرد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه شفافیت رویدادهای مالی کشور ماهیت اصلی این قانون است و در صورت اجرای کامل آن نظام توزیع کالا و ارائه خدمات شفاف خواهد شد، ‌ اظهار داشت:  به استناد اظهارات کارشناسان، معاونان و ریاست سازمان مالیاتی بر اساس این قانون مبدا تا مقصد مسیر یک کالا مشخص می‌شود و بسیاری از مشکلات نظام توزیع کشور رفع خواهد شد

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد