یکشنبه 24 اسفند 1399 , 16:430 نظر
0+
0-
کد خبر: 391
| |

طرح بازگشت همزمان به تعهدات ‫برجام رویکرد انتخاباتی دارد

طرح بازگشت همزمان به تعهدات ‫برجام رویکرد انتخاباتی دارد

خضریان رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود تاکید کرد: طرح‌های عجولانه‌ای توسط دولت بیش از اینکه منافع ملی کشور را تامین کند، دارای رویکرد انتخاباتی است تا بتوانند با دستاوردسازی نمایشی جان تازه‌ای به جریان شکست خورده غرب گرا در داخل کشور بدهند.

علی خضریان با اشاره به برخی حواشی در زمینه بازگشت به برجام، گفت: طی روزهای گذشته ایده بازگشت همزمان به تعهدات ‫برجام در حالی از سوی دولت مطرح شده است که تاکنون حرف قطعی در سیاست خارجی ایران، برداشتن کامل تحریم‌ها از طرف ناقض برجام یعنی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران و سپس بازگشت ایران به محدودیت‌های برجامی بوده است. ضمن اینکه همه اینها جدای از مسئله خسارت و پرداخت عدم‌النفع به ایران در سال‌های اخیر بوده است.

وی توضیح داد: در طرح بازگشت جز به جز به برجام که آقای روحانی مطرح کرده است درست در مقابل برداشتن همه تحریم‌ها قرار دارد و به نظر می‌رسد بیشتر برای ایجاد کانالی جهت گفت‌گوهای بیشتر باشد. ضمن اینکه در طرح بازگشت همزمان به برجام نیز راه را برای راستی آزمایی رفع تحریم‌ها خواهد بست و بار دیگر گزیده شدن از یک سوراخ را نشان می‌دهد. چرا که اقدامات ایران عملیاتی است و به سرعت با نابودی اورانیوم های غنی شده و جمع آوری سانتریفیوژها انجام خواهد شد، اما اقدامات دولت آمریکا رفع مانع فروش نفت، انجام تراکنش مالی و استقبال کشورها نیازمند زمان است و فرصت خاصی برای راستی‌آزمایی می‌طلبد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد چنین طرح‌های عجولانه‌ای توسط دولت بیش از اینکه منافع ملی کشور را تامین کند، دارای رویکرد انتخاباتی است تا بتوانند با دستاوردسازی نمایشی جان تازه‌ای به جریان شکست خورده غرب گرا در داخل کشور بدهند. 

این نماینده مجلس بیان کرد: ضمن اینکه مماشات‌جویی دولتمردان درحالی است که «جو بایدن» تاکنون ذره‌ای از سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ کوتاه نیامده و با اینکه در ایام انتخابات برخی سیاست‌های ترامپ را شماتت کرده اما در عمل رفتار ایالات متحده را اصلاح نکرده و در صدد جبران برنیامده است. حتی در آخرین مورد نیز وزیر خارجه آمریکا به شرط ‌گذاری برای ایران این بار به خاطر منابع ارزی بلوکه‌ کشورمان در کره پرداخت و با اشاره به موضوع اموال بلوکه‌ ایران در کره‌جنوبی مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود در مجلس گفت: در مجموع این نگرانی وجود دارد که مماشات جویی و پیشنهادات پی در پی دولت خارج از تصمیمات قطعی ایران به آمریکا در برابر مواضع محکم و ضدایرانی تیم بایدن می‌تواند بار دیگر پیام ضعف و سستی و دست‌پاچگی صادر کند و در نهایت رویکرد کنونی هیات حاکمه آمریکا را مستحکم‌تر سازد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد