جمعه 01 اسفند 1399 , 15:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 369
| |

قانون مصوب مجلس در نظر دارد جلوی زیاده‌گویی‌ غربی‌ها را بگیرد

قانون مصوب مجلس در نظر دارد جلوی زیاده‌گویی‌ غربی‌ها را بگیرد

علی خضریان: رفع تحریم زمانی راهبرد مناسب است که دشمن بداند که دیگر نمی‌تواند با ابزار تحریم به اقتصاد ما آسیب قابل توجه وارد کند و زندگی عادی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه در سوم اسفندماه سطح همکاری‌ها با آژانس از یک سطح فوق‌العاده و بی‌سابقه به یک سطح عادی خواهد رسید، گفت: اصل اقدام متقابل در روابط بین‌الملل، اصل پذیرفته شده و مرسومی است. قانون مصوب مجلس در نظر دارد با اجرای این اصل، جلوی فشارها و زیاده‌گویی‌ غربی‌ها را بگیرد.

خضریان با تاکید بر اینکه توسعه توانمندی‌های صلح آمیز هسته‌ای حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است، افزود: طرف‌های غربی باید بفهمند که هزینه‌ فشار و تحریمی که علیه ملت ایران وارد می‌کنند، قطعا بیشتر از آنکه برای آنها دستاوردی داشته باشد، هزینه راهبردی خواهد داشت.

رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه لغو تعهدات نظارتی فراپادمانی در سوم اسفندماه مهمترین گام ایران در کاهش تعهدات برجامی است، تصریح کرد: گروه بحران که رئیس سابق آن رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه دولت جدید آمریکاست هم در گزارش اخیر خود اذعان کرده که کاهش همکاری‌ها با آژانس، سه کشور اروپایی را به شدت نگران می‌کند.

وی افزود: یک اندیشکده دیگر که به دولت آمریکا نزدیک است نیز به دولت آمریکا توصیه کرده است که بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحث بازرسی‌ها را افزایش بدهد، چرا که ارزش این کار را دارد. این اذعان یکی دیگر از اندیشکده‌های آمریکایی است که هزینه‌ی کسب اطلاعات از فعالیت‌های هسته‌ای ایران از طریق آژانس برای آمریکا به مراتب پایین‌تر از عملیات‌ آژانس‌های اطلاعاتی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که ادعا می‌کنند عدم بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام به خاطر قانون مصوب مجلس بوده است، اظهار داشت: آنها هیچ وقت پاسخ ندادند که اثر برداشتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بر روی اقتصاد ایران چه بوده است. مگر قرار نبود با برداشتن قطعنامه‌ تحریمی شورای امنیت ساختار تحریم‌ها دچار فروپاشی شود، پس چرا بعد از اجرای برجام «تقریبا هیچ» عاید مردم ایران شد.

وی با اشاره به اینکه باقی ماندن ایران در برجام پس از  خروج آمریکا به دموکرات‌ها ثابت کرد که حق با ترامپ بوده است، افزود: بعضی‌ها به امید اینکه دولت بعدی آمریکا دموکرات خواهد بود و دوباره به برجام بازخواهد گشت، با توصیه به صبر استراتژیک، از اقدام متقابل خودداری کردند. اکنون که دولت دموکرات آمریکا آمده است، اعلام می‌کنند ایران ابتدا باید به برجام بازگردد و تضمین هم بدهد که در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای مذاکره می‌کند.

این نماینده مجلس افزود: این رهاورد همان صبر استراتژیک است؛ صبر استراتژیک باعث شد تا دموکرات‌ها بفهمند همان یک مقدار امتیاز ناچیزی که به ایران در برجام دادند، رایگان بوده؛ چرا که در تمام این مدت ایران به عمده تعهدات برجامی خود عمل می‌کرده است، هر چند فشارها و تحریم‌ها رو به افزایش بوده است.

خضریان با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی و فشار اقتصادی، راه‌حل اقتصادی دارد، تاکید کرد: رفع تحریم با این منطق که رفع ظلم است اقدام منطقی و عقلانی است. اما رفع تحریم زمانی راهبرد مناسب است که دشمن بداند که دیگر نمی‌تواند با ابزار تحریم به اقتصاد ما آسیب قابل توجه وارد نماید و زندگی عادی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد. در ادراک کشورهای تحریم‌کننده بایستی تثبیت شود که دیگر نمی‌توانند بر روی تحریم و فشار اقتصادی به عنوان یک ابزار کارآمد در سیاست خارجه حساب کنند.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد