چهارشنبه 15 مرداد 1399 , 12:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 232
| |

در جایگاه رئیس مجلس و هیات رئیسه حق نمایندگان را تضییع نکنیم

در جایگاه رئیس مجلس و هیات رئیسه حق نمایندگان را تضییع نکنیم

امروز قریب به ۲۰ روز است که ۲۰۰ نماینده مجلس سوال از رییس جمهور را به رئیس مجلس تقدیم کرده‌اند و ما نمی‌توانیم در جایگاه رئیس مجلس و هیات رئیسه حق نمایندگان را تضییع کنیم.

علی خضریان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 14 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری با استناد به ماده 210 آیین نامه داخلی مجلس و اصل 88 قانون اساسی عنوان کرد: بر این اساس در صورتی که حداقل یک چهارم نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به صورت صریح و مختصر تقدیم رئیس مجلس کنند. رئیس مجلس نیز باید موضوع را به کمیسیون های مربوطه ارجاع نماید و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه علنی گفت: امروز قریب به 20 روز است که 200 نماینده مجلس سوالی را به رئیس مجلس تقدیم کرده اند. ما نمی توانیم در جایگاه رئیس مجلس و هیات رئیسه حق نمایندگان را تضییع کنیم، سوال این است؛ ما در اصل تعامل با دولت شکی نداریم، اما این تعامل ابزار نظارتی در اختیار ما گذاشته که اگر آن را کنار بگذاریم، ما نمی توانیم چشم انداز ایران قوی را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: ما می خواهیم رئیس جمهور به مجلس بیاید و ببینیم در شرایطی که مردم مشکلات اقتصادی، کشاورزی و... دارند و همه جا قفل شده، طرح رئیس جمهور برای برون رفت از این شرایط چیست؟

سخنگوی مجمع نمایندگان تهران ادامه داد: حتی اگر دریابیم رئیس جمهور طرح و برنامه ای برای برون رفت از این شرایط ندارد، چه بسا استیضاح وی را در دستور کار قرار دهیم. این ابزار نظارتی را نباید از نمایندگان گرفت. در صورت ادامه این روند مجلس و ریاست مجلس در کم کاری دولت شریک خواهند بود و من به عنوان نماینده مجلس اجازه تضییع حق نمایندگان را نمی دهم.

قاضی زاده هاشمی رئیس نشست علنی نیز در پاسخ به این تذکر خضریان گفت: این حق مسلم در قانون اساسی و آیین نامه داخلی به وضوح قید شده و مجلس می تواند از وزرا و رئیس جمهور درخصوص روند مسائل اجرایی کشور از دولت سوال کند. هیات رئیسه نیز در خدمت نمایندگان  مجلس است و ما تلاشی برای سلب این حق قانونی نداریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در چندین جلسه در رابطه با این موضوع بحث و مقرر شد در قالب های مختلف نحوه انجام این وظیفه قانونی به گونه ای باشد که موجب ایجاد مشکلات و مسائل جدید نباشد.

وی افزود: بنابراین مقدماتی با توجه به متن آیین نامه در حال انجام است تا این وظیفه قانونی مثمرثمر واقع شود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد