دوشنبه 30 مهر 1397 , 10:300 نظر
0+
0-
کد خبر: 165
| |

مناظره‌ای با حضور کارشناسان نظرات موافقان و مخالفان FATF

موافق پیوستن به FATF هستیم اما ...

موافق پیوستن به FATF هستیم اما ...

ما موافق پیوستن به FATF هستیم ولی در ۴ مورد از ۴۲ بند آن تفسیر متفاوتی داریم/ حل نشدن مشکل این ۴ بند، ممکن است کار ما را به شورای امنیت بکشاند!

«جریانی در فضای سیاسی ایران وجود دارد که در پی آن است که برخی از کم کارآمدی ها و ناکارآمدی ها و یا پرونده ی کاری مبهم خودش را در فضای داخلی به یک نهاد بین المللی متصل کند و به این طریق مسئولیت مشکلات داخلی را از دوش خود بردارد.»

علی خضریان با تأکید بر این موضوع که باید قانون مبارزه با پولشویی داخلی اجرا شود و تازمانی که مسئولین دست به اقدام عملی نزنند هیچ کدام از قرار داد ها نمی تواند موجب شفافیت و عدالت شود گفت: گفته شد از سال 1989 این نهاد مشورتی (FATF) شکل گرفته است و کشور ها به مرور به این کنوانسیون پیوسته اند. حال سوال این است که تا قبل از 8919 در کشورهای انگلیس و آمریکا در مورد مبارزه با پولشویی در سیستم مالی این کشورها کاری انجام نشده است، پیشرفت هایی که آنها داشته اند بعد از سال 89 بوده است و یا قبل از سال 89 دست به تعمیر ساختار داخلی خود زده اند. ما در کشور نهادی با عنوان FAU داریم که وظیفه اش مبارزه با پولشویی است، گفته می شود ما در کشور مشکل پولشویی داریم، در حالی که ما در کشور قانون FAU را برای رفع همین مشکلات داریم، حال اینکه چرا این سازمان به وظایف خود عمل نمی کند بحث دیگری ست و باید از دولت پرسید. چرا موضوع مبارزه با پولشویی را تنها در ارتباط با یک نهاد بین الممللی میبینیم؟»

او افزود: «ما باید ساختارهای کشور را از داخل سالم سازی کنیم، مبارزه با پولشویی رو شکل دهیم و برخی از اقوام و برادران را خط قرمز نکنیم، اجازه بدهید با هر متخلفی برخورد شود و اینها ارتباطی با نهاد مشورتی بین المللی ندارد.»

خضریان با تاکید بر این که برخی باور دارند که باید در برابر غرب کوتاه بیاییم گفت:«اما یک باور در ذهن این افراد است که به تمام صحبت های این گروه جریان می دهد، باور ذهنی جناب آقای زیبا کلام چیست؟ ایشان در حوزه ی مسائل داخلی و در جوزه ی مسائل سیاسی ایران یک باور سیاسی دارند، ایشان حتی در مورد کودتای 28 مرداد می نویسد:"مصدق هم مقصر بود که در مقابل آمریکا کوتاه نیامد و آمریکایی ها راهی جز کودتا نداشتند." آقای زیبا کلام در مناقشه ی 28 مرداد هم، مصدق را مقصر می داند، چون ایشان معتقد هستند ما در برابرغرب باید کوتاه بیاییم. ایشان همه جا یک دو قطبی دایی جان ناپلئونی ایجاد می کند،یکی موافقان آمریکا و غرب و دیگری مخالفان آمریکا وغرب، باید پرسید مصدق در کدام یک از این دوگانه ها قرار دارد؟»

خضریان گفت: «برخی به گونه ای از برجام سخن می گویند و می گویند با برجام مخالفت کرده اید که انگار برجام گلی به سر ما زده که امروز دیگه نمی توانیم سرمان را بالا بگیریم و ما هر چقدر گفتیم بریم محکم ببندید کسی گوش نداد»

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد